En gang for lenge siden, vel – i hvert fall for noen tiår siden, var det gjevt å følge med på musikkvideoer. Det var en begivenhet hver gang Michael Jackson hadde visuell premiere på sine dansemusikkstykker på 80-tallet.
Men etter at reality-tv tok kvelertak på MTV, er den sedvanlige mimringen om at ‘alt-var-så-mye-bedre-før’ blitt en del av videoscenen.
De siste årene har håpet ligget i at YouTube skulle føre til en renessanse for det som en gang var et råsterkt virkemiddel innen musikkverdenen. Mange ukjente artister har fått sjansen pga det enorme nedslagsfeltet til den globale musikktjenesten. Dette har rystet musikkbransjen, som er vant til å ha full kontroll, men det har også skapt muligheter. Til en viss grad måles artistenes suksess med antall avspillinger på YouTube.
Det kan gi kommersiell suksess, men det betyr ikke at den kunstneriske delen er på plass. Likevel, det finnes lyspunkter. Den australske sangerinnen Sia Furler har i løpet av fire mai-dager nådd over 3,1 millioner YouTube/Vevo-avspillinger på den nye låten «Chandelier». Og videoen er da også ganske annerledes.
Vanligvis befinner hun seg innenfor sjangeren nedtonet pop/jazz, men gjorde kommersiell suksess i 2011, i samarbeid med ikke ukjente David Guetta. De komponerte og fremførte låten «Titanium».
Hiten, som ble sluppet i 2011, har til nå solgt 3,8 millioner bare i USA. Dét, til tross for at låten ble fjernet fra amerikanske radiostasjoner i kjølvannet av skolemassakren på Sandy Hook Elementary School i desember 2012, der 20 skolebarn og seks ansatte ble drept.
I videoen til den nye låten «Chandelier» danser den 11 år gamle danseren (Maddie Ziegler) seg gjennom en svært sterk historie innenfor hjemmets fire vegger.
Kjør videoen opp på den største skjermen du kan finne, og følg med på kroppsspråk og mimikk til en meget talentfull, ung danserinne.
Den imponerende koreografien er det amerikanske Ryan Heffington som står bak.