Plateanmeldelse: Margo Price- «All American Made» (Third Man Records) (2017)
Tittelen på Margo Price oppfølger til hennes mye omtalte debutalbum, Midwest Farmer’s Daughter, kunne et øyeblikk få en til å tro at den gode Price hadde hatt et illebefinnende og tatt steget over til Trumps «deplorables», «bedrøvelige».
Men tittelkuttet, som avslutter et særs sterkt sett på tolv sanger, er det stikk motsatte; Et tungt oppgjør med feilslått amerikansk politikk, utenriks og innenriks, helt tilbake til Reagan og hans «reagonomics», som slo katastrofalt ut for folk i Price nærhet. Sangen er dynket i samplede taler fra diverse politikere.
Det er ikke den eneste sangen der Margo Price «går politisk» på en måte som vanligvis skys i Nashville. Tydeligst på «Pay gap», en sang som blander en Ry Cooder-aktig vals til mer uptempo country og som sier det som det er om kjønnsforskjellene på det mest prosaiske, og avgjørende, planet. Penga.
Selvsagt har Willie Nelson fått med seg at Margo Price er det riil diil, en Loretta Lynn for det nye århundret. Willie kan således huke av Margo på sin stadig ekspanderende liste over duettpartnere, med flotte «Learning to loose». Der det eksistensielle spørsmålet stilles; «Is winning really learning to loose».
Margo Price stoler med gode grunner på egne krefter, når hun lager plater. Nashvilles etablissement sa «fuck off» til Midwest farmer´s Daughter», før rocker Jack White grep deres kollektive nese og vred den til tolv med utgivelsen av en av fjorårets mest applauderte album.
Ingenting tyder på at medvinden stilner. All American Made er stinn av knall-låter, «Weakness», «Cocaine cowboys», «Wild Women», «Do right by me» er sterke melodier, poengterte tekster, ufancy spilling og produksjon fra Margos nærmeste. Blant andre ektemann Jeremy Ivey, pedal steel-gitarist Luke Schneider og felespiller Joshua Hedley. Sistnevnte er for øvrig den seneste countryartisten kontraktert til Third Man Records, regn med at plata hans også kommer til å sette Nashville i forlegenhet.
På All American Made får vi en utmerket miks av countryrock, countrysoul og folkrock, formidlet av en sanger med hjertet på utsiden og med en stemme som vinner deg over med noe annet enn vokal briefing. Det som gjør country til den beste, folkelige samtidsmusikken.