Starten på noe (veldig) stort

D2D88FAD-F458-4ECA-B160-374A61091429I dag er det 37 år siden R.E.M. ga ut sitt første album, “Murmur” (1983).

Tekst: Martin Johannessen

Plata er spilt inn i Reflection Studios, Charlotte i USA med Don Dixon og Mitch Easter som produsenter. Begge produserte også “Reckoning” som kom året etter. Mitch Easter hadde også produsert EP-en “Chronic Town” (1982) og debutsinglen «Radio Free Europe» (1981).

I løpet av årene 1983 til 1988 ga de ut seks flotte skranglepop-plater med snodige tekster før det tok fullstendig av med “Out of Time” i 1991.

«I thought I’d make a couple of records, then be the guy at the record store where people would come in and go, ‘He made this cool record that came out in 1983,'» sa Peter Buck til Rolling Stone for noen år siden.

Plata består av 12 av de låtene du fant på settlista på den tiden. Både “Radio Free Europe” og B-siden “Sitting Still” var allerede ute på single, men ble med på “Murmur” i nye versjoner.

R.E.M. var et av mange band som sto for en ny bølge av alternativ rock i USA. Men selv om gitaren ligner på The Byrds, er R.E.M. et annet sted musikalsk. De hadde en enkelt lydbilde og kryptiske tekster det ikke var lett å bli klok på. Michael Stipe var bare 20 år da plata ble spilt inn.

«The earlier songs were incredibly fundamental, real simple, songs that you could write in five minutes,» sa Michael Stipe da plata kom ut. «Most of them didn’t have any words. I just got up and howled and hollered a lot.» Senere beskrev han «Radio Free Europe» som rein babling.

Michael Stipe skrev ikke bare underlige tekster, han hadde en karakteristisk stemme også, en stemme som skilte seg ut fra resten.

“‘Murmur’ is a darker record than ‘Chronic Town’, but this band’s darkness is shot through with flashes of bright light,” skrev Rolling Stone i sin omtale.

Plata har blitt omtalt som anti-rock, hva nå enn det måtte bety. Kanskje var det fordi R.E.M. ikke hadde gitarsoloer? Kanskje er det flere pussige triks i produksjonen? Eller de gåtefulle tekstene til Stipe?

Uansett ble de en inspirasjon for mange artister som Beck, Pearl Jam, Manic Street Preachers og Nirvana.

“They invented a whole new ballgame for all of the other bands to follow whether it was Sonic Youth or the Replacements or Nirvana or Butthole Surfers,” sa Steve Wynn.

«I don’t know how that band does what they do. God, they’re the greatest. They’ve dealt with their success like saints, and they keep delivering great music,” sa Kurt Cobain.

Plata har holdt seg veldig godt i mine ører. Jeg oppdaga R.E.M. da de ga ut “Lifes Rich Pageant” (1986) og har fulgt dem siden, men jeg har aldri sett dem på konsert. Skulle selvfølgelig gjerne sett dem på Green-turneen på Rockefeller i 1989, men sånn ble det altså ikke.

“It was so different – it didn’t sound like us live, and it didn’t sound like anything else that was coming out,” sier Peter Buck.

Nettopp. Sounden var unik fra første plate, akkurat sånn det høver seg for et band som snart skulle oppleve massiv verdensberømmelse med over 85 millioner solgte plater på verdensbasis.

Les også: What’s Michael Stipe Singing on R.E.M.’s Murmur? https://consequenceofsound.net/…/whats-michael-stipe-singi…/

 

Lyttelua
Lyttelua
Artikler: 192