I dag er det 48 år siden Todd Rundgren ga ut “A Wizard, a True Star” (1973).
Tekst: Martin Johannessen
Todd Rundgren hadde full kontroll i Secret Sound Studio i New York. Han skrev alle låtene og produserte plata.
I bandet hadde han med seg Mark «Moogy» Klingman på keyboard, Ralph Schuckett på bass, John Siegler på bass og cello, og John Siomos på trommer. Dessuten en liten gjeng med gjestemusikere som brødrene Randy og Michael Brecker på trompet og saksofon, og David Sanborn på saksofon. Rick Derringer spiller noen toner på gitar også.
Men det var Rundgren som var sjefen og det kreative midtpunktet.
Ordet geni er ofte nærliggende når man snakker om Todd Rundgren. Han har gitt ut plater jevnt og trutt siden 1968. Først noen plater med Nazz og så med en lang rekke soloplater og andre prosjekter, som bandet Utopia. “White Night” fra 2017 er foreløpig siste plate.
Han har også jobbet som lydtekniker eller produsent for artister som The Band, Patti Smith, og en rekke andre. Den mest kjente er nok som produsent på Meat Loafs gigant-hit “Bat Out of Hell” (1977).
Sjangermessig er han alltid nysgjerrig. Og kompromissløs. Musikken var alltid utgangspunktet hans. Så fikk det heller bli opp til plateselskapet om de ville gi det ut eller ikke. Han ville «make the record I wanted to make and then hope the label can find a way to promote it».
Etter suksessen med “Something/Anything?” og låta «Hello It’s Me» ble det ganske tydelig at han var ukomfortabel med merkelappen «the male Carole King». Han hentet heller inspirasjon fra folk som Frank Zappa, Yes og Mahavishnu Orchestra. Rundgren forklarer:
«It wasn’t like I suddenly threw away everything that I was doing before and decided that I was going to play the music of my mind.”
Han ville utfordre og utvikle sine egne måter å skrive låter på: «to actively put some of [my songwriting habits] away and to absorb new ideas and to also hear the final product in a different way.»
Sammen med «Moogy» Klingman brukte han et par måneder på å etablere studioet Secret Sound på Manhattan. Det hadde han råd til etter noen fete royalty-sjekker. Rundgren hadde spesifikke ønsker for studioet og ville ha tilgang til opptaksmuligheter uten å måtte betale i dyre dommer.
Men som vanlig hadde han flere prosjekter gående samtidig. Blant annet innspillingen av Klingmans “Moogy II” som han produserte.
«I have to say that, in some sense, ‘A Wizard, a True Star’ was kind of rushed through because the studio wasn’t finished. … a lot of it seemed sorta ad hoc,” forklarer Rundgren.
Ad hoc, eller ikke. Plata er et sjangeoverskridene prosjekt (selv om mange vil kalle det psykedelisk – men det er jo overskridende i seg selv). De beste musikerne bryter reglene, noen kaster reglene, de utfordrer seg selv (og andre) og ofte blir resultatet kule plater som tåler tidens tann mye bedre enn samtidige hits.
Og uansett hvilken merkelapp man vil sette på Rundgren, var han hvert fall ikke en mannlig Carole King lenger. I i et foredrag på Berklee College of Music i Boston i 2017, sa han:
“I made this crazy record called ‘A Wizard, a True Star’, in which I threw out all the rules of record making and decided I would try to imprint the chaos in my head onto a record without trying to clean it up for everyone else’s benefit. The result was a complete loss of about half of my audience at that point.”
“A Wizard, a True Star” ble ingen kommersiell suksess, men som et kreativt lynnedslag har den satt tydelige spor i musikkhistorien. Flere artister har helt klart hentet inspirasjon fra plata. Trent Reznor peker på plata som en kreativ kilde.
“Trent Reznor and other artists have cited that as being a major influence on them and so I have a special pride for what essentially was my act of tyranny after having achieved commercial success,” sa Rundgren i foredraget.
Ikke uventet varierte omtalene av plata.
Creem Magazine skrev: «A minor songwriter with major woman problems who’s good with the board and has a sense of humor.»
Rolling Stone skrev: «His most experimental, and annoying, effort to date.”
Patti Smith var mer entusiastisk da hun skrev i Creem: “Todd Rundgren is preparing us for a generation of frenzied children who will dream in animation.”
Men; “A Wizard, a True Star” er fortsatt en fest for øret for de som ønsker å lytte.
Rett etter at plata ble gitt ut produserte han Grand Funk Railroads “We’re an American Band” og debutplata til The New York Dolls. Begge var blant de mest interessante platene som kom ut i 1973.
Og siden har han vært tilstede i musikkhistorien som en spennende og utfordrende artist med et udiskutabelt talent.
Det skal bli spennende å høre hva han finner på neste gang.