De pinlige innrømmelsene står i kø for Redaktøsen. I dag er det for eksempel bare å krype til korset og innse at den nye Coldplay-videoen får meg til å hoppe opp og ned, mens jeg tar rennafart mot tredemøllen.
Popklikkredaksjonen har en naturlig iboende skepsis til alt populært. Fra Hurtigruten til Grandis – ryggmargsrefleksen sier : Don’t believe the hype.
Coldplay er i så måte det ypperste produket av den populære, polerte, imperiale (de som har lest Bret Easton Ellis geniale hylleste til Charlie Sheen skjønner hva jeg mener. Hvis ikke: les artikkelen her for svingende!), irriterende masseselgende delen av musikkindustrien. Chris Martin med sin hulkende, tarmrensende og lammende kjedelige kone Gwyneth Paltrow er for meg selve symbolet på en intetsigende stjerne. Derfor ler jeg høyt under kremfilmen «40 Year Old Virgin» av replikkvekslingen:You know how I know you’re gay? You like Coldplay. Jeg har ertet venner når de sitter og vugger fra side til side etter «Fix You» med tårer i øynene. Jeg har himlet med øyenene når den gemene hop kjører forbi med «Yellow» på full styrke i bilen.
I dag må jeg altså bykse av den høye hesten og overgi meg til massene. Fra den slightly Trainspottigmessige introen er videoen til «Every Teardrop is a Waterfall» smekkfull av energi. Street art-looken sitter som en kule og til og med herr Martin ser fresh og sexy ut. Instant sommerhit!