Den nye country-dronninga

3C4204EC-56F5-4D44-8411-BA06D25DFE42Plateanmeldelse: Hailey Whitters – «Raised» (album, 2022)

I 2020 slapp Hailey Whitters «The Dream», et album som for alvor åpnet opp mine hardtarbeidende ører for Whitters’ evner til å lage svært iørefallende låter med smarte og oppegående tekster.

Det beste med Whitters er at hun på suverent vis klarer å lage deilig og sødmefylt countrymusikk uten å fremstå som verken tilgjort eller strømlinjeformet. Musikken hennes blir aldri fylt med klisjeer eller plattheter, snarer tvert i mot. Låtene som strømmer ut av både «The Dream» og nykommeren, «Raised», fremstår som både genuin og autentisk countrymusikk.

Etter å hørt «The Dream» halvt ihjel, var det nesten så jeg gruet meg litt da jeg satt med oppfølgeren «Raised» i fanget. Noe det selvfølgelig ikke var noen grunn til. For Whitters svikter oss selvfølgelig ikke.

Hvilken av de to platene som er best, er vanskelig å si; begge er nemlig saliggjørende, men akkurat her og nå føler jeg at «Raised» er noen millimeter foran. Noe som trolig skyldes at Whitters denne gangen, foruten å leke seg innen countrysjangeren, også beveger seg over i det som ofte beskrives som heartlandrock, en sjanger der artister som Tom Petty, Bruce Springsteen og John Mellencamp gjerne plasseres.

Foruten å lage svært umiddelbare og iørefallende låter, skriver Whitters, godt hjulpet av folk som Bobby Pinson, Brandy Clark, Hillary Lindsey og Lori McKenna, utrolig fine og jordnære tekster der hun på en varm og humoristisk måte beskriver sin oppvekst i en liten by i USA.

Albumet bugner over av musikalske sjarmbomber som for eksempel «Everything She Ain’t», «Boys Back Home», «Everybody Oughta», «Beer Taste Better» og «Pretty Boy». De fleste av tekstene er vanskelig å tolke som noe annet enn kjærlighetserklæringer til Whitters egen oppvekst og egen røttene. Tekster som rører noe i lytteren uten at det blir verken klissete eller patetisk. Nevnte «Pretty Boy» er nesten utenomjordisk fin.

Lydbildet, som fylles opp med strykere, tangenter, feler, steelgitarer, kassegitarer, er så luftig og krystallklart at detaljene virkelig kommer til sin rett.

At noen låter er bedre enn andre sier seg selv, men alle låtene på «Raised» fortjener din oppmerksomhet. Som for eksempel «Middel Of America» og «College Town» som sender tankene til de ovennevnte herrene Mellencamp og Petty. På førstnevnte bidrar Popklikk-favorittene American Aquarium.

Og sånn kunne jeg fortsatt. Men nå er det din tur til å lytte. Det er bare å glede seg.

Espen A. Amundsen
Espen A. Amundsen

Idéhistoriker og tidligere musikkredaktør i ABC Nyheter.

Artikler: 1760