I går var det 38 år siden Peter Gabriel ga ut sitt fjerde soloalbum aka “Security” (1982).
Tekst: Martin Johannessen
Plata er spilt inn i Ashcombe House i Bath i England med David Lord og Peter Gabriel som produsenter.
«Initially, we had a mobile outside the farm building and then gradually built a studio as we went along. I was working with David Lord, who I’d known a bit in Bath,” sier Peter Gabriel.
Plata ble spilt inn helt digitalt, som en av de første platene i musikkhistorien. Instrumenteringen er for det meste elektronisk, med mye bruk av sampling på en Fairlight CMI og vestafrikansk perkusjon.
Peter Gabriel bodde i Ashcombe House på den tiden og det var dermed kort vei fra stua til studio. Hele prosessen ble filmet og sendt på TV i England. Se “Making of Security/ PG4” her: https://www.youtube.com/watch?v=scmYG1Pv1_Q
Det er en ganske kul dokumentar som blant annet viser hvor enkel teknologien var på begynnelsen av 1980-tallet. Men med kreative sjeler som Peter Gabriel kunne den likevel bli brukt til ganske mye.
Gabriels interesse for såkalt verdensmusikk preger også plata. Særlig den vestafrikanske tradisjonen. Sånn sett peker plata fram på hva han skulle holde på med seinere.
Det ble dermed en miks av gamle tradisjonelle rytmer og ny teknologi. Og resultatet er strålende i mine ører. Peter Gabriel forteller:
«I think the rhythm is like the spine of the piece. If you change that, then the body that forms around it is changed as well. So, the style of writing which I was then attracted to put with it was very different from what I would have done with a normal rock rhythm.»
“I Have the Touch», “Shock the Monkey” og Wallflower»/»Kiss of Life» ble gitt ut på single. Bare “Shock the Monkey” gjorde det bra og havna helt øverst på listene i USA. “Sounded nothing like anything else on the radio at the time,” skrev AllMusic.
Gitarist David Rhodes er med som på den forrige plata (og flere av de neste). Bassist Tony Levin var også fortsatt med, og hadde vært med siden det første soloalbumet til Gabriel. Levin spiller i grunn på det meste som Gabriel har gitt ut.
Trommis Jerry Marotta er fortsatt med, i tillegg til diverse gjester som Larry Fast (synth), David Lord (synth) og Peter Hammill (vokal).
Sangene på plata handler om litt av hvert: politikk, healing, voodoo, sjalusi.
“The Rhythm of the Heat” er basert på en opplevelse Carl Gustav Jung hadde da han observerte en gruppe afrikanske trommeslagere på 1920-tallet.
“San Jacinto” handler frykten og smerten urbefolkningen i Amerika opplever når de ser kulturen sin bli overkjørt av det moderne hvite samfunnet.
“Shock the Monkey” handler om sjalusi og bruker et bilde av en ape for å beskrive personleg angst. Se videoen til låta her: https://www.youtube.com/watch?v=CnVf1ZoCJSo&feature=emb_title
“Lay Your Hands on Me” handler om healing gjennom tillit. Det er et tema han utforsker på seinere plater også.
“The Family and the Fishing Net” er en låt som sammenligner en moderne bryllupsdag med en voodoo-ofring. Alle henger sammen med alle. Peter Gabriel forklarer:
«What you see above the water is two people getting married. But beneath the water are the tentacles of two larger, dominant organisms which are the families making connection through those two particular tentacles. But we never observe and recognize that.»
“Wallflower” handler om behandlingen av politiske fanger i Latin-Amerika på 1980-tallet.
Stemmen til Peter Gabriel har alltid vært særegen og lett å kjenne igjen. På denne plata ville han gjøre mer med stemmen enn tidligere.
«I’m trying to enlarge what I do with my voice, not through technique but just through the sounds. I think we all make noises and, particularly when we get involved or emotional about something, the colors and the tones of those noises change.»
Peter Gabriels fjerde soloalbum er fortsatt en ren nytelse å høre på nesten 40 år etter at den kom ut.