Historier rundt en sang: Peter Gabriel – «Here Comes The Flood»
«When the flood calls /You have no home, you have no walls /In the thunder crash /You’re a thousand minds, within a flash /Don’t be afraid to cry at what you see /The actors gone, there’s only you and me»
«Here Comes The Flood» er en av de sentrale sangene i Peter Gabriels katalog. Den finnes i to svært ulike versjoner, på henholdsvis Gabriels første soloplate (1977) og Robert Fripps intenst merkverdige, men like fullt strålende «Exposure» (1979). Her serverer Fripp et variert festmåltid, ikke ulikt Zappa i metode og framgangsmåte, med store musikalske sprang og bruk av oppklippet tale.
De to versjonene innebærer vesentlig annerledes tilnærming og løsning. En ørliten digresjon må være at «Here Comes The Flood» ville vært fantastisk i en Genesis-tapning. Men slik ble det ikke.
Den første soloplata ble produsert av Bob Ezrin. En herremann som sto bak Alice Coopers suksess. Der fungerer han utmerket. Seinere var han også viktig for Pink Floyd. Ezrin har sin egen stil. Men den fungerer ikke optimalt på Gabriels solodebut. Det blir firkantet bombastisk, til tider statisk i framdriften og med blytunge labber på miksebordet. «Here Comes The Flood» følger etter den heftig orkestrerte galskapen i «Down The Dolce Vita». Det er et suverent avslutningsspor. Men arrangementet er overtydelig og formatert i en tidstypisk amerikansk rocktradisjon, med velmente, men like fullt flate gitarklisjeer.
Vi kan forstå at Gabriel med denne plata søker seg bort fra Genesis og den progressive rockens bakevje, på vei mot en ny identitet som soloartist. Hans opprinnelige idé for »Here Comes The Flood» var en nedstrippet løsning. Siden den første versjonen førte ham på ville veier, ser han etter en mulighet til å spille inn låta på nytt.
Under innspillingene med Ezrin og den påfølgende turneen, videreutvikles vennskapet med Robert Fripp, primus motor i King Crimson, som på denne tida, nærmest hadde abdisert. Superbassisten Tony Levin blir også med i gjengen. Dette er et bekjentskap som etter hvert vil få stor betydning for både Gabriel og Fripp. Det er også starten på et nært kreativt samarbeid mellom de to britene, med låter som overlapper i prosjektene. Til Fripps soloplate «Exposure» får Gabriel muligheten til å spille inn en ny versjon av «Here Comes The Flood».
Og det er slik den skal være. Sangen tiltrekker seg umiddelbart oppmerksomhet med summende Frippertronics og en helt annen tilstedeværelse i vokalen, kun støttet av piano. Låta introduseres med et lite klipp fra en forelesning av John G Bennett om kommende klimaendringer. I ettertid kan vi gi Bennett delvis rett. Forutsigelsen («from a scientific point of view») om store byer som vil overflømmes gir et apokalyptisk tilsnitt.
Robert Fripp er av mange kunstnere som gjennom John G. Bennett ble introdusert for G.I. Gurdjieffs filosofiske ideer og spirituelle univers. «The Work» inneholder konkrete og håndfaste verktøy for utvikling av ens potensial gjennom styrking av oppmerksomheten, for nedskalering av selvets rutinemessige valg og identifiseringsbehov. Navnet på Gabriels plateselskap, «Real World», refererer hårfint også til Gurdjieff.
Men hva handler sangen om?
Peter Gabriel sier låta nærmest skrev seg selv, kort tid etter at han hadde forlatt Genesis.
Det apokalyptiske aspektet er avgjort tilstede, men på et indre plan. På samme måte som radiosignaler forsterkes, vil tanker på et tidspunkt overføres, slik at vi erfarer hverandres mentale opplevelser og konstruksjoner. Dette tar i sangen form av en telepatisk oversvømmelse, hvor de som har anerkjent de mest krevende elementer i underbevisstheten, vil kunne «svømme» og overleve. Den andre gruppen mennesker, som er isolert fra den store flyten, vil tilsvarende gå under, når havet stiger og oversvømmer «øyene». Sånn sett handler «Here Comes The Flood» om enhet med den store helheten.
På Gabriels andre soloplate, den med det særlig ikoniske omslaget, er samarbeidet med Robert Fripp fullt ut realisert. Det er samtidig den utgivelsen Gabriel, selv setter minst pris på! «Scratch» vil jeg likevel, og helt uten blygsel, presentere i en kommende POPKLIKK-ekstragavanza. For andreskiva freser av pønka energi, i møter med raffe blokkfløyter og det beste fra progressiv rock. Konseptuelt er det også her «Here Comes The Flood» hører hjemme. Følg med!
Dette er en senere og aldeles utmerket versjon, med tekoppen på flygelet, fra Guitar Centre i Los Angeles. https://www.youtube.com/watch?v=TlRLvaXVyk8
Det er mange som har prøvd seg på «Here Comes The Flood». Til spillelista har vi også plukket ut noen som trekker i ulike musikalske retninger. «Exposure»-versjonen er dessverre ikke tilgjengelig. Robert Fripp vokter årvåkent over sine åndsverk. Fremdeles og heldigvis.