Plateanmeldelse: Big Thief – «Dragon New Warm Mountain I Believe in You» (album, 2022)
Tja, hva skal man si? Etter å ha hørt platas 20 låter minst fire ganger, er jeg lykkelig og forvirret på en og samme tid. Hvorfor gjøre det så vanskelig for seg selv, tenkte jeg etter første gjennomlytting. For hvor mange lyttere har stamina til å holde fokus i 80 minutter? Om de hadde halvert antall låter, hadde dette trolig allerede vært en stor favoritt blant mange musikkelskere.
Men, neida, Big Thief har tydeligvis bestemte seg for å utfordre både seg selv, lytterne og universet. Et valg som viser seg å bære frukter, for de gode anmeldelsene renner inn fra stort sett over alt.
Noe jeg etter sånn cirka 423 minutters lytting har full forståelse for, selvom jeg på ingen måte føler at jeg har kommet helt under huden på plata ennå. Dette er nemlig et langtidsprosjekt som må fordøyes over tid.
Nå er det ikke akkurat noen nyhet at Big Thief er svært produktive. Etter å ha sluppet to svært gode album i 2019, «U.F.O.F» 0g «Two Hands», har de fleste av bandmedlemmene sluppet soloprosjekter. Om du tenker at de to ovennevnte platene befinner seg på Popklikks årsbesteliste for 2019, tenker du helt riktig, for begge platene traff de fleste i Popklikk-redaksjonen både hardt og ofte.
Mitt første møte med Big Thief fant sted i 2017 da jeg hørte albumet «Capacity», der særlig låter som «Shark Smile» og usedvanlig vakre «Mary» gjorde noe med meg. To låter jeg fremdeles setter svært høyt.
«Dragon New Warm Mountain I Believe in You» er produsert av bandets trommeslager James Krivchenia, som klarte å overbevise resten av gjengen om at plata skulle spilles inn på fire forskjellige steder. Når der gjelder låtene er det bandets frontfigur, den usedvanlige talentfulle Adrianne Lenker, som, med ett unntak, står for dem. Det er også hennes stemme som bærer låtene framover, av og til mykt og varmt, andre ganger styrt av desperasjon og lett villskap.
Å påstå at plata er en relativt skranglete og vindskeiv affære er muligens en underdrivelse, all den tid det rett som det er høres ut som om låtene er spilt inn i et bøttekott eller et trangt kjellerlokale. Men, selvfølgelig på en svært sjarmerende og «proff» måte, som igjen tilfører plata både autensitet, gnist og hurramegrundt-stemning. Lydbildet er spunnet rundt akustiske gitarer, tangenter, steelgitar, feler, fløyter og stillfarne el-gitarer, men det dukker opp mange vitale musikalske innfall underveis.
Musikalsk spriker det i mange retninger der særlig inspirasjon fra musikalske sjangre som alt.country, rock, americana, pop og folkrock synes å være bærebjelkene. Selv hører jeg glimt av så vidt forskjellige artister som Violent Femmes, Patti Smith, Uncle Tupelo, Bob Dylan, Talking Heads, Kate Bush, Fleetwood Mac, Pavement og Joni Mitchell i Big Thiefs musikalske eliksir.
Det mest fascinerende med «Dragon New Warm Mountain I Believe in You», er måten bandet med stort hell klarer å få dette skranglete og sprikende prosjektet til å fremstå som en helt naturlig helhet. Noe som igjen gjør det til en helt unik lytteropplevelse der det hele tiden dukker opp noe nytt, spennende og utfordrende, hver gang man spiller plata.
Om jeg har noe å utsette, må der være at midtdelen av albumet så langt oppleves som litt uforløst og tam, i motsetning til innledningen og avslutningen som på hvert sitt hvis sprudler avgårde.
Plata består av en fin blanding av energibomber som «Time Escaping», «Spud Infinity» (med energisk munnharpe), «Little Things», deilige ballader som «Change», «Sparrow», «Red Moon» og «12.000 Lines» og en haug med herlige låter et eller annet sted midt i mellom («Certainity», «Simulation Swarm», «Blue Lightning»).
Når jeg skriver dette er jeg på sjette gjennomhøring, og plata blir bare bedre og bedre. Så da er det store spørsmålet: Hvor skal dette ende? Er det Sorie Moria som titter mot meg bak tåka langt der borte eller er det bare en illusjon? Si det, men jeg tror jeg vet svaret.
Foto: Playground Music (promo)