Plateanmeldelse: Soccer Mommy – «Sometimes, Forever» (album, 2022)
Spennende ny plate fra indie–artisten som går under det litt nedlatende navnet Soccer Mommy (aka Sophie Regina Allison). Allison har aner fra Sveits, men vokste opp i Nashville, Tennessee. Hun platedebuterte (i hvert fall offisielt) med «Clean» (2018) og fulgte opp med mer produserte «Color Theory» (2020).
Musikalsk befinner hun seg i krysningspunktet mellom Sheryl Crow og Phoebe Bridgers. Låtene er basert på Allisons gitarspill, som også er fremtredende i produksjonen. Hun bærer med seg mye av arven etter artister som Avril Lavigne og Alanis Morisette.
Merittlisten er selvfølgelig ikke all verdens, Allisons relativt unge alder tatt i betraktning, men hvis vi først skal namedroppe litt så har Allison turnert med såpass store (og ulike) navn som Stephen Malkmus, Mitski, Kacey Musgraves og Phoebe Bridgers, i tillegg til å varme opp for Wilco. Og det er ikke rent lite, bare det.
Melankoli er en fast følgesvenn i Allisons indierock. Tekstene er heller ikke av det lystige slaget, men tar for seg av livets forgjengelighet, knuste drømmer og forhold som gikk i vasken. Som for eksempel i den aldeles glimrende førstelåta, «Bones»:
/ I feel the bones of how we used to be / They crowd the space between us and our sheets /
Den seige «With You» åpner med småpsykedeliske synth-lyder og har et fint løft på refrenget hvor Allisons luftige vokal kommer til sin rett. «Shotgun» er også en låt som, med sitt sterke refreng, har potensiale til å nå ut til den store lyttergruppen av følsomme unge kvinner (og menn).
Det hele blir dessverre litt i overkant nedpå i midtpartiet på plata. «Darkness Forever» er bare noen hakk unna «Hjernen er alene», men mangler det lille ekstra.
Med den Cure-inspirerte og riffbaserte «Don’t Ask Me» løfter skiva seg heldigvis mange hakk igjen. «Feel It All The Time» har også et fint alt-country–driv. På denne låta kommer Allison nærmest opprinnelsen og sin musikalske oppvekst i Nashville.
Skiva er produsert av elektronika-artist Daniel Lopatin, som har utvidet Allisons lydbilde, uten at det har gått på bekostning av fokus i låtene. Om noe, så har slektskapet til Japanese Breakfast kanskje blitt mer hørbart på grunn av produksjonen.
Med litt mer humør og fandenivoldskhet har Soccer Mommy potensiale til å rykke opp i divisjonene. «Sometimes, Forever» er et viktig steg i riktig retning og kommer garantert til å gjøre at flere får øynene opp for denne dyktige låtskriveren og artisten.
Foto: soccermommyband.com