Plateanmeldelse: Markus King – «El Dorado» (album, 2020)
King slekter navnmessig på en særdeles monarkisk rekke i en av de stolteste amerikanske musikksjangerne. Og det er ikke bare i navnet 23-årige slekter på B.B, Freddie og Albert King – han er også kjent som en brennhet bluesgitarist.
Det nye albumet, hans første soloalbum, er produsert av hypre og allstedsnærværende Dan Auerbach, en annen stjernegitarist med føttene solid plantet i Chicago, Memphis og Nashville (i metaforisk og dels fysisk forstand).
Som på fjorårets album med Yola, har mr. D.A. bidratt med både produksjon i sitt Easy Eye-studio og en håndfull låter. Resultatet er en finfin soul/blues-plate, som er mest interessant der Marcus lar gitaren komplimentere mer enn dominere, og lar sin lyse og begrensede, men sjelfulle stemme bære låtene.
På det beste frembringes gylne minner om Al Green og det klassiske Hi Records-soundet -«southern soul» på høyt nivå. Soundet er overveiende sparsomt, lekkert og bevegende fremført av et velspillende kombo håndplukket fra Nashvilles velkjente gullbeholdning av krem-musikere – frontet av et udiskutabelt og gedigent gitartalent.
Beste låter: «Wildflowers & Wine», «Break», «Sweet Mariona»