Plateanmeldelse: Ricky Ross: «Short Stories, Vol. 1»
Om du tenker at Ricky Ross er han fyren i Deacon Blue, har du helt rett. Ross, som skrev og sang Deacon Blue rett til himmels på de britiske hitlistene på slutten av 80-tallet, har alltid vært en fremragende låtskriver. Problemet med Deacon Blue var lydbildet; det ble en anelse for glatt og strømlinjeformet.
Det er først som soloartist at Ross virkelig har snakket til meg. Noe han fortsetter med på «Short Stories, Vol. 1», et album spilt inn kun ved hjelp av tangenter i løpet av to timer i Hamburg, Tyskland. Etter å ha lagt på strykere og kor etter hjemkomsten til Glasgow, var skiva fiks ferdig.
Resultatet er strålende. Ross lager låter som nekter å forlate åstedet, et åsted fylt med knuste hjerter, store drømmer og hjertevarme historier. De enkle arrangementene er så presise og nydelige at Ross’ følsomme stemme treffer lytteren med ekstra pondus. Noe som igjen tilfører låtene en intens inderlighet få andre artister kan slå i bordet med.
En gang for lenge siden sang et band som begynner på Green og slutter på Red «I was arrested by your beauty», ord som på perfekt vis beskriver mine følelser for låtene på «Short Stories, Vol. 1». Låter som forteller historier man blir grepet av. Som for eksempel melankolske «I Thought I Saw You» (med skjelvende strykere) og dypt sjarmerende «Only God And Dogs».
Foruten nye versjoner av to av Deacon Blues største hits, «Raintown» og «Wages Day», består albumet av sju knallsterke egenkomponerte låter og en suveren tolkning av Carole Kings «Going Back».
Ricky Ross’ siste musikalske reise så langt er, foruten å være en gave til musikkelskere, et utmerket eksempel på at det enkle er mer enn godt nok. For stort vakrere enn dette blir det ikke.