Plateanmeldelse: The Breeders: “All Nerve”
Jeg tar meg i å tenke hvordan dette ville blitt mottatt om det var en debut. Sannsynligvis som en rocksensasjon! Men dette er altså Kim Deals første plate med The Breeders på ti år og for mange det første gjenhøret med Pixies-bassistens andre band siden 90-tallet. Dessuten er det The Breeders’ første plate med samme besetning som “Last Splash” siden.. “Last Splash” – dvs. Deal-søstrene Kim og Kelly, trommis Jim Mc Pherson og bassist Josephine Wiggs.
“All Nerve” har masse av alt det som gjør Kim Deal til en av de mest interessante personlighetene i den såkalte indierocken, helt fra begrepet ble etablert omtrent da Pixies slo gjennom for 30 år siden. Hun var helt sentral for dynamikken og variasjonen i Pixies-soundet, og dessuten dama bak en av 80-åras aller beste låter; “Gigantic”, før hun startet The Breeders sammen med Tanya Donelly (som så startet Belly).
“All Nerve” er full av små og rare, underfundige melodier, pepret med deilig energi og kledd i et lett aparte sound vi kjenner fra før. Vi kunne fort kalt det “klassisk indie-rock” – et begrep hovedpersonen her har vært en av jordmødrene til. Men dette låter først og fremst tidløst moderne.
Den innovasjonen Deal sto for sammen med andre fremtredende indie-kvinner som Kristin Hersh og Tanya Donelly på 80/90-tallet, krever ordentlig gode låter for å låte bra. Deal-søstrene har bøttevis av denne x-faktoren fortsatt: stadig uvante vendinger, men melodiøsitet nok også – som er essensielt for å løfte musikken hakket over “alternativ”. I tillegg debuterer bassist Wiggs her som vokalist, på låta “Metagoth”, som med det Joy Divison-inspirerte gitarriffet og den erke-engelske aksenten bidrar godt til den fine variasjonen albumet gjennom.
Etterlignere uten god nok låtteft faller lett gjennom. Kim og Kelley Deal har originaliteten og låtteften i god behold: fine, rare låter med små overraskende grep som sørger for å holde på interessen hele veien. Det låter tøft – bråkete og vart om hverandre – men aldri likegyldig eller slapt. Ingen fillere eller unødvendige avstikkere.
Det er både kledelig og passende at flere av av låtene har koring fra en av samtidsrockens definitivt kuleste, Courtney Barnett, hvis singler i vinter har utløst intens venting på albumet som kommer i mai. “All Nerve” gjør ventetida morsommere.