Plateanmeldelse: Acres Wild – «Appropriate Music» (album, 2020)
På sitt tredje album «Appropriate Music», spør Oslo-bandet Acres Wild i presseskrivet om ekstra ordinær musikk kan ende opp med å være ekstraordinær? Må man alltid strekke seg etter ytterpunktene for å skape god musikk? Hva med den gyldne middelvei?
Fiffige og litt morsomme betraktninger de selvfølgelig vet svaret på selv. Den gyldne middelvei funker stort sett alltid best. For hvor mange musikkelskere er det egentlig som konstant leter etter gull i periferien? Ytterst få, selv om det selvfølgelig er viktig å følge med på hva som skjer i det store musikkuniverset. Så ja, det skapes selvfølgelig tonnevis med ekstraordinær musikk i den ordinære, eller kanskje bedre, tradisjonelle musikksfæren.
På «Appropriate Music» ønsker Acres Wild å lage rendyrket tre minutters gitarpop-låter om kjærlighet. Punktum.
Noe de definitivt klarer. For «Appropriate Music» består av en gjeng usedvanlig tiltalende poplåter på sånn cirka tre minutter. Låter som pop`er opp til alle døgnets tider, selv om jeg ikke har sendt ut invitasjon. Noe som alltid er et kvalitetstegn.
Platas 10 låter holder jevnt over meget høy kvalitet, og produksjonen er enkel, men effektiv. At lydbildet domineres av diverse gitarkruseduller er helt topp, men der gjøres også plass til både strykere, blåsere og synth. Noe som aldri blir feil. Om jeg skulle sammenligne bandet med andre artister plukker jeg opp signaler fra band som Pelicat, Real State, The Loch Ness Mouse, The Shins og Hockney. Supre band vi setter ekstra stor pris på i Popklikk. Hvorfor jeg av mystiske årsaker plukker opp signaler fra Lloyd Cole, kan jeg ikke forklare.
At bandet har hentet inn ekstra musikalske muskler som Haley Shea (Sløtface) og Sjur Lyseid (The Little Hands of Asphalt) må kunne beskrives som et smart trekk. Førstnevnte bidrar med nydelig vokal på duettene «Nida Beach» og «The Sun is Shining», mens Lyseid er med som medlåtskriver på flere av tekstene.
Det hersker ingen tvil om at jeg har hørt mest på «The Sun Is Shining», «Another Life», «Lisbon», «Streets» og «Flashmob», fem ekstraordinært fine låter. Særlig førstnevnte, med Shea på vokal, er en innertier. Men, jeg er nesten like glad i resten av gjengen. Det hviler i det hele tatt en feelgood-følelse over plata som hentet fram de gode vibbene i mitt lille univers.
Med «Appropriate Music» har Acres Wild meldt seg på i kampen om årets beste norske album så langt i år. En kamp der konkurransen er så sylskarp at Popklikk-redaksjonen allerede har begynt å kommunisere med utestemme hver gang temaet kommer opp.