Herlig comeback fra premissleverandører av norsk lo-fi

F3ACDA8C-58E0-4273-94B4-3BF9BB7892AAPlateanmeldelse: Monster Blomster, «Pop Spesial» (album, 2022)

Kanskje du ikke vet det, men du har også venta på comeback-plata til trondheimsbaserte Monster Blomster, og endelig er den her.

Dette litt undervurderte bandet hadde sine gylne år fra midten av 90-tallet da de debuterte med langspilleren «Lisa Gikk Til Helvete» (1994). De ga deretter ut det fantastiske albumet «Vanlig Normal» i 1996. EP’en «Ta meg Extended Play» kom i 1998 og albumoppfølgeren «Stadig Flere Velger Feil» kom i 1999 (inkluderer for eksempel «Sønnavind», «Potensiell avviker» og «Når du gjør deg dummere enn du er»).

Mitt forhold til Monster Blomster går nesten helt tilbake til begynnelsen. Det må ha vært i ’96 eller ‘97. Stedet var platesjappa til Egon, den lille platebutikken på hjørnet, like ved Blårock Café i Tromsø. Vinterdagen var kald og jævlig, men CD’en jeg fikk med meg den dagen, «Vanlig Normal» (1996) gjorde livet lettere. Jeg hørte på«Alltids Noen Som Har Det Verre», «Ta meg», «Ha+Ha» og «Liebeslied», «Potteplanter Må Snakkes Med» og «Utkjørt»repeat. Min gode venn, Sigsten, sa følgende om plata: «Et av de beste norske poprock-albumene gjennom tidene – albumet holder seg uforskammet godt, for ikke å si evig-grønt, og fortjener å bli snakka/lytta til minst sånn en gang iblant»

Monster Blomster sang på trøndersk, det opplevdes som personlig og kompromissløst, musikken var uløselig knyttet til 60- og 70-tallet (Stones), svensk pønk, en god porsjon psykedelia med barnekor og baklengsgitar og en dose poprock (R.E.M.). Bandet hadde en uvanlig teft for uimotståelige melodier. Stavanger Aftenblad skrev en gang: «Det sinnsykt oversette, trønderske Monster Blomster». Og jeg er enig; Monster Blomster hørte hjemme der oppe ved siden av de store i norsk rock. Flere av låtene fra «Vanlig Normal» og et par fra det forrige albumet («Stadig Flere Velger Feil», 1999), ble da også listet på NRK P3 på slutten av 90-tallet.

Bandet faste medlemmer var Dag Freider Fløan, Bjørn Hulbækdal og Øyvind Ryan. Trommiser kom og gikk. I årene som fulgte etter «Stadig Flere Velger Feil» (1999), ga Øyvind Ryan ut flere gode soloplater under eget navn, Øyvind Ryan-gruppen og Ryanbanden (Ryan med Bent Sæther, Even Granås, Øyvind Holm og Alexander Pettersen). Dag Freider Fløan har i de senere år gitt ut musikk sammen med Frode Stenseng under bandnavnet Tydal Royal.

«Pop Spesial» er Monster Blomsters fjerde langspiller, den første siden 1999. Plata åpner med monsterlåten «Kladask», og jeg blir sugd rett inn i lo-fiuniverset til Monster Blomster igjen. Jeg elsker den lange og skranglete halen på låten. Deretter får vi den 6 minutt og 30 sekund lange singlen «Løk». Kanskje en utypisk single, men også en nydelig stayer av en indiepoplåt. En framtidig klassiker. Teksten er både treffende og trist:

/ hvis jeg så tårer var det bare løk / når du smilte var det bare en spøk.. /

Noen av låtene har vært tilgjengelige i ulike (demo?)- versjoner på nettet, som den sterke «Stadig flere velger feil». En personlig favoritt er uansett «Den her historia er fra virkeligheta og den er ikke sann» med sine spennende akkorder og fine stemning. En annen favoritt er «Æ, Vilhelm» med sitt melankolske piano-hook.

Plata kommer med et fiffig cover som minner oss om den gang vi satt på gutte- og jenterommene og tok opp låtene fra «Ti i skuddet» på kassett, og deretter spilte til det ble båndsalat av hele greia. Akkurat det synes jeg at du også skal gjøre med «Pop Spesial» og de gamleplatene til Monster Blomster. Spill høyt!

Naturviter, skribent og popmusiker av sjel og hjerte.

Artikler: 225