Plateanmeldelse: Frøkedal & Familien – «STAY» (album, 2024).
Etter en hektisk sommertid og to måneder på overtid, er det på tide å opplyse om at Frøkedal & Familen har sluppet et fantastisk fint og sprudlende album. Frøkedal som i Anne Lise Frøkedal, dama som har gledet det norske folk som kvalitetsbevisst musikkskaper gjennom flere år, det være seg som del av Frøkedal & Familen, Harrys Gym, Lady Hardanger eller I Was A King.
At hun også har bidratt som hjelperytter for artister som Sivert Høyem, Tønes, Hiawata!, Robert Hitchcock, Martin Hagfors og The Lock Ness Mouse, for å nevne noen, må heller ikke glemmes, og sånn sett er det liten tvil om at Anne Lise Frøkedal i dag fremstår som er en av Norges viktigste og mest spennende artister.
«STAY» er Frøkedals fjerde album (de to siste med Familien), og muligens hennes beste så langt. Men, jeg er jaggu ikke sikkert, for siden soloartisten Frøkedal slapp sin første singel i 2015, suverene «Surfers», har hun fylt sitt musikalske univers med så mange godbiter, at det er vanskelig å velge mellom dem.
Frøkedals viktigste egenskap som artist er hennes unike evne til å fange de gode melodiene. Å lytte på «STAY» føles litt som å fange de vidunderligste sommerfugler for deretter å slippe dem løs igjen slik at også andre kan nyte deres flagrende ferd opp mot himmelen og inn i naturen.
Sagt på mer nøktern vis, oppleves «STAY» som er svært vakker musikalsk reiser der Frøkedals teft for gode melodier, ofte trekker det lengste strået. At hun også velger å ta i bruk en rekke instrumenter som forbindes med norsk folkemusikk, og da i særdeles fela, tilfører plata både særpreg og en musikalsk identitet vi sjelden opplever her til lands. Og nei, «STAY» gir på ingen måte assosiasjoner til Gåtes musikalske univers, om noen skulle finne på å tro det.
Olav Christer Rossebø, Erlend Ringseth, Selma French Bolstad og Ingeleiv Berstad, også kjent som Familien, er gjennom sin musikalitet og spilleglede så viktige bidragsytere at musikken på «STAY» aldri i verden hadde nådd den samme musikalske forløsningen uten dem. Frøkedal og Familien er med andre noe så sjeldent som en perfekt match.
Resultatet er ni glimrende låter der klassiske pop blandes med både norsk folkemusikk, vals, springdans og allsang-rock, fremført på både engelsk og norsk. Og selvom lydbildet flommer over av all verdens instrumenter, som munnharpe, langeleik, fele og mandola, er Frøkedals vakre, lyse og svært behagelige vokal utvilsomt platas viktigste instrument.
I kjent stil er det vanskelig å trekke fram låter når musikken og låtene treffer så til de grader blink som på «STAY». Men, selvom jeg på der sterkeste anbefaler å høre plata fra begynnelse til slutt (uten pauser), skader det neppe å begynne med fele-pop-låta «Ellis dans», stillegående og særdeles vakre «Kan du velga», den iherdige og intense tittellåta og folkinspirere og småpsykedelisk «Old Mistakes». Om du derimot begynner med instrumentalen «Springdans frå Tøyen», blir inntrykket muligens noe annerledes, all den tid det er – jepp du gjettet det – en springdans.