En perfekt miks av pop, rock, country og psykedeliske vibber.

Plateanmeldelse: Beachwood Sparks – «Across The River Of Stars» (album, 2024)

For et år Brent Rademaker har hatt! Først er han med på å skrive det siste kapitlet i historien til GospelbeacH med det glimrende albumet «Wiggle Your Fingers», for deretter å fortsette fortellingen til Beachwood Sparks med å slippe bandets første album på 12 år. Et album som er minst like bra som «Wiggle Your Fingers». Alt dette i løpet av noen få måneder. Wow! 

At det finnes mange musikalske likhetstrekk mellom Beachwood Sparks og GospelbeacH, som begge, med god margin, beveger seg innenfor det mange beskriver som cosmic country, er kun et gode. En musikkstil der solfylt, psykedelisk rockmusikk inspirert av band som The Byrds, The Flying Burrito Brothers og Buffalo Springfield, ofte dominerer lydbildet. 

Da Beachwood Sparks, som i dag består av tre av bandets grunnleggere, Brent Rademaker, Chris Gunst og Farmer Dave Scher, slapp sitt suverene selvtitulerte debutalbum i år 2000, landet de i et musikalsk landskap der indie-rock, nu-metal og pop i stor grad dominerte. Et landskap der det ikke fantes mye spalteplass for et band som Beachwood Sparks. Og sånn sett var de nok litt forut for sin tid. Men nå, med sitt femte album under armen, er forhåpentligvis tiden inne for mer anerkjennelse og oppmerksomhet, noe som også påpekes i presseskrivet: 

«The Cosmic American tide has finally caught up to their curl in the last few years, and it seems like it’s finally just the time and place for Beachwood Sparks to assume their rightful place at the forefront of the new wave of psychedelic country.» 

Her i Popklikk har vi alltid holdt fanen høyt for band som Beachwood Sparks, GospelbeacH og The Tyde (bandet til Brent Rademakers bror, Darren), noe som innebærer at vi på ingen måte er overrasket over at alle de tre bandene i løpet av året har sluppet album vi setter ualminnelig stor pris på.

På «Across The River Of Stars» har Beachwood Sparks overlatt produksjonen til Chris Robinson (The Black Crowes, The Chris Robinson Brotherhood), noe som har resultert i et florlett og svært innbydende lydbildet der inspirasjonen fra Californias solfylte og bølgeskvulpende kystlinje skinner igjennom.

Flere av låtene har et drømmende slør hengende over seg, et slør som sammen med bandets uovertrufne evne til å snekre sammen svært melodiøse låter, tilfører musikken en perfekt miks av pop, rock, country og psykedeliske vibber. Noe presseskrivet beskriver på følgende vis: 

«The band has long captured a kind of California ideal, and as we slip into Across The River of Stars, it still feels like a place where the days never end, the sun never burns, and the crash of waves lulls the listener into a place of peace.»

Fordi alle skivas låter er helt etter Popklikks smak (og litt til), oppleves det nesten litt urettferdig å plukke ut enkeltlåter, men det er ingen tvil om at de tre låtene som ble sluppet som singler i forkant av utgivelsen, «Torn In Two», «Falling Forever» og «Gentle Samurai», er svært gode ambassadører for albumet. På sistnevte blir vi møtt av varmebehandlede gitarstrenger, som sammen med deilige koringer, strykere og fele, sender tankene til band som The Byrds og The Beach Boys.  

Om du setter pris på janglete gitarer, himmelske koringer, cosmisk americana og drømmende melodier, er «Across The River Of Stars» en plate du rett og slett bare må kjøpe eller lytte på. I Popklikk har vi allerede hørt plata så mange ganger at vi allerede kan alle låtene utenatt. 

Espen A. Amundsen
Espen A. Amundsen

Idéhistoriker og tidligere musikkredaktør i ABC Nyheter.

Artikler: 1759