En sikker vinner

Plateanmeldelse: Buffalo Tom – «Jump Rope» (album, 2024)

Som ung man lånte jeg rett som det var ørene til Boston-bandet Buffalo Tom og da spesielt album som «Let Me Come Over» (1992) og «Sleepy Eyed» (1995). Men så dabbet det litt av, før bandet mer eller mindre forsvant fra min musikalske radar. Noe som kanskje ikke var så rart, all den tiden bandet kun ga ut tre album i perioden 1998-2018.  

Men nå er de her igjen, med sitt tiende, og kanskje beste album så langt i karrieren, «Jump Rope». Et album som strutter av både overskudd, spilleglede og ny giv. 14 låter er muligens i overkant, men så lenge kvaliteten på låtene stort sett er holder høy klasse, legger jeg den ballen død. 

Buffalo Tom, som består av trioen Bill Janovitz (vokal, keyboard og gitar), Chris Colbourn (vokal og bass) og Tom Maginnis (trommer og perkusjon), har holdt sammen siden de slapp sitt første og selvtitulerte album i 1988. At plata er produsert av J Mascis (Dinosaur Jr.) er på ingen måte umulig å gjette seg til. 

Selvom mye av det råe og støyende lydbildet som preget bandets første plater, er kraftig modifisert på «Jump Rope», er det ikke vanskelig å høre at bandet fremdeles beveger seg i det samme musikalske landskapet som Dinosaur Jr., Hüsker Dü/Bob Mould, Green On Red, The Replacements, R.E.M. og The Dream Syndicate, for å nevne noen. 

Å lytte på «Jump Road» føles litt som å reise tilbake i en tidsmaskin til slutten av 80-tallet da alle de ovennevnte artistene snurret rundt på undertegnedes platespiller. Artister som evnet å lage alt fra gitar-pop, såre countryinspirerte ballader og støyende/skranglete rocklåter. Noe man på den tiden ofte puttet inn i sjangre som alt-rock, alt-country og Paisley Underground. Sjangre som ble videreført av band som for eksempel Uncle Tupelo, Whiskeytown, The Jayhawks, Drive-By Truckers og Grant Lee Buffalo.

Musikken på «Jump Road» er preget av trioens teft for gode melodier pakket inn i et lydbilde hvor el-gitarer og kassegitarer dominerer, men der det også er gjort plass til forsiktig bruk av tangenter og synth. At Janovitz og Colburn bytter på å synge leadvokal og krydre med deilige harmonier, tilfører musikken  variasjon i et ellers ganske tradisjonelt og nøkternt lydbilde. 

Om du kjenner musikken til Buffalo Tom fra før, eller liker artistene som er nevnt ovenfor, er det ingen tvil om at «Jump Road» er en sikker vinner og at musikalske gullkorn som «Helmet», «New Girl Singing», Autumn Letter», «Recipes», «Come Closer», «Little Ghostmaker» og «Why’d You Have To Be Like That», utvilsomt vil falle i smak.  

Foto: Promo

Espen A. Amundsen
Espen A. Amundsen

Idéhistoriker og tidligere musikkredaktør i ABC Nyheter.

Artikler: 1759