Musikk støpt i gull, sølv og bronse

Plateanmeldelse: MJ Lenderman – «Manning Fireworks» (album, 2024)

Da jeg anmeldte den forrige skiva til MJ Lenderman, «Boat Songs», var overskriften «Mykt og melodiøst, hardt og skranglete». Noe som til en viss grad også gjelder hans nye album, «Manning Fireworks», om man stryker ut hardt. Den er heller ikke så skranglete som forgjengeren, der enkelte låtene hadde et demopreg hvilende over seg. 

Men, selvom enkelte av låtene på «Boat Songs» buldret og knitret i overkant mye, bestod plata også av noen skikkelig innertiere av noen låter som «Hangover Game», «You Have Bought Yourself A Boat», «TLC Cagematch», «Under Control» og «You Are Every Girl To Me». 

Der låtene på «Boat Songs» ofte forsvinner inn i et lettere kaotisk lydbilde der det fuzzes og vrenges over en lav sko, oppleves lydbildet på «Manning Fireworks» langt mer gjennomført og preppa. Fra å fremstå som en alternativ rocker med et enormt overskudd og potensial på «Boat Songs», oppleves Lenderman på «Manning Fireworks som en mer moden og fullblods rockeartist med et fastere grep rundt tøylene uten at verken energien eller særpreget på noen måten forsvinner. Noe som får denne skribenten til å konkludere med at «Manning Fireworks» er hans beste album så langt i karrieren. 

Å beskrive musikken på «Manning Fireworks» som skranglete countryrock, er ingen måte presist, men likevel ganske dekkende all den tiden tankene ofte flyr til artister som Wilco, Son Volt, Waxahatchee, Drive-By Truckers, Neil Young, Dinosaur Jr. og Kurt Vile. Tekstmessig er Lenderman noe for seg selv, det er få forunt å blande humor og alvor på en så forfriskende og jorda måte som ham. 

Plata er spilt inn i Alex Farrar studio i Asheville, Drop of Sun, der Lenderman og Farrar sammen har produsert plate. Farrar som virkelig har fått vind i seglene og jobbet med blant andre Popklikk-favoritter som Indigo De Souza, Snail Mail, Plains og Wednesday (der Lenderman er en av frontfigurene). 

Lydbildet, som først og fremst er fylt med el-gitarer, bass, trommer, diverse tangenter (piano, orgel), men også pedalsteel, slidegitar, Mellotron, fele, klarinett, trombone og nydelige vokalbidrag fra Wednesdays Karly Hartzman, er akkurat så vindskeivt og ujålete at låtene fremstår som uimotståelig sjarmbomber i krysningspunktet rock, country og indie. Låter fylt med deilige melodilinjer, el-gitarer med og uten fuzz og Lendermans sjarmerende og slentrende vokal. 

De ni låtene på plata er, litt avhengig av undertegnedes dagsform, alle støpt i gull, sølv eller bronse. Akkurat nå går det mest i stjerneskudd som «Joker Lips», «Wristwatch», «She’s Leaving You», «Rip Torn» og «On My Knees», men alle låtene er så gode at «Manning Fireworks» utvilsomt er en av årets beste plater så langt. 

Ps! Om du ikke visste det: Lenderman er sterkt delaktig på Waxahatchees fantastiske plate, «Tiger Blood», som ble sluppet tidligere i år. En plate der han bidrar med diverse gitarer og vokale innslag, som for eksempel på den nydelige duetten «Right Back to It». 

Foto: Anti Music (promo)

Espen A. Amundsen
Espen A. Amundsen

Idéhistoriker og tidligere musikkredaktør i ABC Nyheter.

Artikler: 1700