Plateanmeldelse: Vilde Bye – «Colder» (album, 2024)
20 år gamle Vilde Bye fra Tromsø slipper sitt etterlengtede debutalbum, «Colder», fredag 30. august.
Det ligger ikke så rent lite forventninger i lufta i forkant av denne utgivelsen, forventninger som heldigvis innfris så det holder. Bye har tidligere gitt ut en kritikerrost selvtitulert EP (2022), i tillegg til singlene som kom i forkant av denne skiva.
Erik Valebrokk har uttalt at: «Vi har å gjøre med et talent litt utenom det vanlige i Vilde Bye». Det er vanskelig å si seg uenig, all den tid Bye skriver låter av et sånt format som hun gjør her. Vilde Byes hemmelige våpen ligger likevel i framføringa, hennes ekstreme tilstedeværelse og uvanlig sterke formidling av de personlige tekstene. Den unike stemmen er som skapt for denne musikalske grenen. Sjangermessig befinner vi oss i roots/alternativ country-land med Vilde Byes særegne stemme i fokus, ikke så mange mil unna det landskapet First Aid Kit befinner seg i.
Popklikk har fått med seg det kommende stjerneskuddet og lyttet på promoen. Dermed er det duket for den andre anmeldelsen hos oss av en tromsøartist på under én uke (den første var av Elias Jungs nye plate).
Åpningslåten «Denial» er albumets definitive flaggskip. En melankolsk låt som skinner på alle måter, smakfullt akustisk arrangert, med forsiktig koring av produsent Waldemar. I tillegg til Waldemar sine instrumentbidrag, har flinke folk som Jakob Haugstad Struve bidratt på låta med eminent gitarspill, Bergljot Bjella har spilt bass og Torjus Gisnås Nevland trommer. Hook’et ligger i den nydelige melodien som kommer i andre verselinje og som fører fram til et glimrende refreng. Pumpebassen i andre vers gir låten en genial fremdrift og en dynamikk som de færreste kan skilte med. Rett og slett en diamant av en låt.
Tittellåten «Colder», singlene «Leave» og «Back Again», Because of You» og «Sick of It» holder alle høy standard. «Adore / Ignore» har røtter i mer tradisjonell country, men det fine arrangementet ivaretar interessen hele veien. Casper Nilsen (gitar) og Michael Barrett Donovan (stryk) har også medvirket på albumet.
Vilde har funnet plass til hele tre coverlåter, av såpass ulike artister som Greg Cartwright, Holly Macve og Townes Van Zandt, men det er Byes egne låter som fanger oppmerksomheten og vekker størst interesse her.
Torgeir Waldemar kan sine saker som produsent. Bye sier selv at hun er begeistret over hvordan Waldemar har klart å bevare uttrykket fra liveversjonene av låtene. Her får vi i bøtter og spann med smakfull instrumentering og passe mengder krydder på et variert og spennende album.
Det er likevel Vilde Bye selv som er stjernen på laget. En eiendommelig og dyktig artist med en tydelig retning og med integritet, sin unge alder til tross, og kanskje det mest spennende navnet fra Nordens Paris på lange tider.
Foto: Carl Christian Lein Størmer