Vi gleder oss til resten av festen

Plateanmeldelse: OJ Stensland – «Little Wonders» (album, 2024)

Ole Johnny Stensland aka OJ Stensland (tidligere bare Stensland), opprinnelig fra Hamarøy i Nordland, nå bosatt i Hølen i Akershus, albumdebuterte med det kritikerroste «Dark Valley Blues» i 2022, et ganske så mørkt album inspirert av amerikansk folk, roots, country og rock. På den nye skiva, «Little Wonders», viser OJ fram en lettere side av seg selv, og staker med det ut en ny kurs i en allerede spennende musikalsk karriere. For å bruke hans egne ord: «På «Dark Valley Blues» gikk nesten alle låtene i moll, mens samtlige låter på Little Wonders går i dur».

Det første lytteren legger merke til hos Stensland, er den tøffe vokalen – den mildt sagt skiller seg ut i mengden. Stensland har blitt sammenlignet med folk som Tom Waits og Johnny Cash, ja, du skjønner tegninga. Stensland har da også turnert med Waits-materiale sammen med sin faste våpendrager Ole Jonas Storli under navnet Raindogs. Den samme Storli spiller selvfølgelig alt av tangenter på «Little Wonders».

Det andre som er slående, er hvor stilsikker og leken Stensland er som musiker. Skiva er som sagt full av musikalske nikk til nevnte Cash og Waits, men også til Ry Cooder, Neil Young, The Kinks, Bob Dylan, Steve Earle og Beck. Stensland har likevel sin egen særegne stil, og uttrykk.

Det nye albumet tar lytteren gjennom ganske alvorlige temaer som ugjengjeldt kjærlighet, ensomhet, alkoholisme, hjemlengsel, nostalgi og antimaterialisme, men mye er gjort med humor og glimt i øyet. OJ Stensland er også en artist med en sjelden evne til formidling, en ung mann som likevel får det til å høres ut som mye levd liv.

Lydbildet krydres med banjo, dobro, steel-gitar, munnspill, og piano. Riktig så stemningsfullt blir det på opptil flere av låtene; bare hør «Ramblin’», «Traveling Man» eller «Ticket In My Hand». Disse låtene er også mine personlige favoritter på skiva. Tittellåten «Little Wonders» åpner med et klassisk Johnny Marr-riff på kassegitaren (nok en artig Johnny-referanse). Øvrige musikere på albumet er: Ask Nørholm (gitarer), Anders Stensland Olsen (bass), Håkon Berre (trommer), Anne-Grethe Nyhaug (vokal på «Love and Theft»), Andreas Hamre (kontrabass på «Everything has to Die») og Charlotte Lunøe (sag på «Everything has to Die»).

«Little Wonders» er blitt en aldri så liten musikalsk opptur, et album som man kan glede seg litt over i høstmørket. Som artist har OJ Stensland fått flere ben å stå på – og han har sagt at han en dag kanskje også vil prøve seg på morsmålet. Vi gleder oss til resten av festen.

Naturviter, skribent og popmusiker av sjel og hjerte.

Artikler: 226