Wynn i praktslag

Plateanmeldese: Steve Wynn – «Make It Right» (album, 2024)

Når Steve Wynn dukker opp med sin første soloplate på 16 år, stiger forventningene hos undertegnede. For Wynn er ingen hvem som helst her i gården, fyren som opp gjennom årene har hatt veldig mange jern i ilden. Wynns musikalske karriere startet på 80-tallet da han som frontfigur i The Dream Syndicate, bandet som ga ut fire plater i perioder 1982-1988, før de takket for seg. Fire svært minnerike album der særlig de to første,«The Days Of Wine And Roses» og «Medicine Show», ble rost opp i skyene.

Foruten soloplatene og utgivelsene med The Dream Syndicate, har Wynn også gitt ut plater med «Danny & Dusty, Steve Wynn & The Miracle 3, Gutterball og The Baseball Project, og da The Dream Syndicate ble gjenforent i 2017, var på en måte sirkelen sluttet, en gjenforening som har resultert i fire svært oppegående album fram til nå. 

Wynns solokarriere begynte med «Kerosene Man» (1990), et album som fikk mye oppmerksomhet her til lands takket være singelen «Carolyne». Etter en rekke glimrende soloalbum la Wynn i 2008 solokarrieren som plateartist på hylla, men nå er han altså tilbake med «Make It Right», en plate der han henter inspirasjon og musikalsk kraft fra hele sin artist-karriere. Noe som selvfølgelig har resultert i nok en glimrende utgivelse, med god hjelp fra blant andre Mick Mills (R.E.M.), Dennis Duck (The Dream Syndicate), Vicki Peterson (The Bangles) og kona Linda Pitmon. 

«Make It Right» slippes samtidig som Wynn gir ut sin selvbiografi «I Wouldn’t Say It If It Wasn’t True», noe som ikke er tilfeldig da låtene ble til mens Wynn skrev biografien. Plata starter blant annet med deilig og svaiende «Santa Monica», byen og gata Wynn vokste opp i, og avsluttet med langt mer kompromissløse «Roosevelt Avenue», en gate i Queens, NY; et område Wynn kaller sitt hjem når dette skrives. Sistnevte er skrevet sammen med norske Emil Nikolaisen! 

Hovedårsaken til at «Make It Right» er blitt så vellykket, skyldes i stor grad at Wynn beveger seg rundt i mange musikalske sjangre, der både rock/alt-rock, country, synth-punk og små doser med psykedelika og jazz, veksler mellom å holde på rattet. På de tre herlige og country-inspirerte låtene, tittellåta, «You’re Halfway There» og «Simpler Than The Rain», går tankene umiddelbart til Green On Red, et band som sammen med The Dream Syndicate herjet hjemme hos meg på midten av 80-tallet. 

På energiske og tøffe «I’m Making There», høres ekkoet at Television i lydbildet, mens den ganske kompromissløse  elektrorockeren, «What Were You Expecting», trolig har hentet inspirasjon fra det legendariske New York-bandet, Suicide. På «Then Again» og «Madly» skrus tempoet med stort hell betraktelig ned, og på sistnevte slippes forsiktig og nennsom bruk av strykere til, noe som også er tilfelle på den nevnte åpningslåta, «Santa Monica». «Cherry Avenue» er en fin og litt mystisk låt som sniker seg avgårde på en lett jazzete måte. Plata avsluttes på herlig vis med skranglete og rocka «Roosevelt Avenue», en låt på nesten sju minutter som ikke gir ved dørene.

Selvom der tok litt tid før alle brikken falt på plass, er der ingen tvil om at «Make It Right» er nok et knallsterkt album servert på sølvfat av Steve Wynn, mannen som (nesten) aldri skuffer. That dude just knows have to make it right.

Espen A. Amundsen
Espen A. Amundsen

Idéhistoriker og tidligere musikkredaktør i ABC Nyheter.

Artikler: 1700