Musikkpusherne

Er André Ishak kjerringa i Haukøye?

Haukøye, med Tore Løchstøer Hauge og André Ishak ved roret, jobber med PR, kommunikasjon, rådgivning og artistmanagement. Noe de trives godt med så lenge The Replacements og Pulp tyter ut av høytalerne. Tore, som også er kjent fra band som Hiawata og Heyerdahl, overlot ordet til André da Popklikk ønsket å komme under huden på Haukøye som akkurat nå jobber med spennende artister som This Is Head og Yatha Bhuta Jazz Combo.

 Hva var bakgrunnen for at dere etablerte Haukøye

– Fordi vi hater oss selv og ikke vil unne oss selv noe fritid? Litt det blandet med at vi lenge har snakket om å gjøre noe sammen. Alt fra band til filmwebsider og sikkert andre ting som det aldri har blitt noe av.

Hvordan dukket navnet Haukøye opp?

– Klassisk resultat av brainstorming kombinert med et liv der TV-serier har hatt en veldig stor rolle. Haukøye er da en oversettelse av Hawkeye som var den festglade og lettere alkoholiserte legen i M.A.S.H. En serie jeg personlig setter stor pris på.

  Hva i huleste er det dere jobber med?

– Vi gjør management for fine artister og hjelper også noen artister og labels med litt promo.

Hvordan fungerer dere sammen og hva slags bakgrunn har dere?

– For å bruke en klisjé så utfyller vi hverandre. Tore har bandbakgrunn (og bakgrunn som musikkjournalist) og har derfor vært ute mye. Jeg har ikke vært ute like mye. Han er nok mer likbar og jovial enn meg, så da utnytter jeg det så godt jeg kan. Jeg driver labelen Sellout! Music og har gitt ut plater med blant annet det ene bandet til Tore, Hiawata, i tillegg til at jeg driver en klubbkveld ved navn The Drop. Jeg har gjort musikkrelaterte ting snart halve livet mitt.

Hvem av dere er kjerringa i bedriften?

– Siden feministen i meg reagerte på det spørsmålet så vil noen kanskje hevde at det er meg.

Hva er det med musikkbransjen som fascinerer dere?

– Musikken. Alt det andre er bare et nødvendig onde, som jeg har lært meg å like. Men i bunn og grunn så er det bare bra musikk som har noe å si.

 Fortell litt om artistene dere jobber med.

The Replacements «Let It Be».

– Av pågående prosjekter kan vi nevne Jay-Z favoritt Onra sitt Yatha Bhuta Jazz Combo som er et uhyre spennende navn å jobbe med.

Hvem er drømmeartisten å ha i stallen?

– The Replacements.

Hva er framtidsplanene for Haukøye?

– Mase på folk. Artistene våre, og på alle som burde høre på artistene våre.

Velg ut tre album hver som har betydd mye for dere.

Bare tre? Du får tre med begrunnelse pluss noen bonusplater. The Replacements’ «Tim» og «Let It Be». Replacements er favorittbandet mitt. PUNKTUM. Så jeg klarer ikke å velge mellom «Tim» og «Let It Be». «Tim» var det første albumet deres som jeg virkelig fordypte meg i, og muligens det albumet som jeg hørte mest på i alderen 15 til 25. Og jeg har vel egentlig også hørt ganske mye på det i alderen 25 til 29. Tekstlinjer som «hold my life, until I’m ready to use it» snakket vel relativt mye til meg som tenåring og i begynnelsen av 20-åra. Men samtidig så var og er «Let It Be» den ultimate tenårings-skiva. Jeg mener, å ha to låter som «Sixteen Blue» og «Gary’s Got a Boner» etter hverandre er på en måte å definere ungdomstiden med en låtrekkefølge. Kaotisk. I tillegg gir jeg låta «Androgynous» mye av æren for at jeg kaller meg feminist.

Teenage Fanclub

The Afghan Whigs’ «1965». Jeg har fått med meg at dette ikke er den gjeveste Afghan Whigs-plata å like blant «kjennere», men jeg føler de har misforstått noe. I mine ører så er det på dette albumet Afghan Whigs oppnådde det de ville, og det var å bli et soulrock-band, og ikke bare et rockeband inspirert av soul. Jeg gir dette albumet æren for at jeg begynte å fordype meg i soul og r’n’b. I disse dager er det greit å like Frank Ocean og sånn, men i 1998 var det ikke heeeelt stuerent for alternativrockere å skrive r’n’b-låter. Men Afghan Whigs gjorde det. Med programmerte beats og full pakke. Jeg elsker Afghan Whigs.

Motorpsychos «Timmothy’s Monster». Jeg hører ikke så mye på denne lenger. Men den var relativt definerende for mitt musikksyn. Et massivt sjangeroverskridende dobbeltalbum som gjør litt med en tolvåring.

Bonusplater: Weezers «blå» og «Pinkerton», Daft Punks «Discovery», Marvin Gayes «Let’s Get It On», Sonic Youths «Washing Machine», Dinosaur Jr.s «Where You Been» og Michael Jacksons «Off the Wall».

Tore sier James Ihas «Let It Come Down», Pulps «His n Hers» og Teenage Fanclubs «Songs From Northern Britain».

Velg mellom følgende:

Elvis eller James Brown?

– Marvin Gaye.

The Smiths eller eller The Clash?

– The Clash.

The Ramones eller Television?

– The Ramones.

Pulp eller Blur?

–  PULP!

Johnny Cash eller Gram Parsons?

– Gram Parsons.

Radiohead eller Nirvana?

– Sonic Youth

Sopranos eller The Wire?

– Veronica Mars.

Lacoste eller Fred Perry?

– Min one of a kind Sellout! Music piqué.

Espen A. Amundsen
Espen A. Amundsen

Idéhistoriker og tidligere musikkredaktør i ABC Nyheter.

Artikler: 1760