Det er ikke til å stikke under en stol at Popklikk-redaksjonens musikksmak ikke akkurat gjenspeiler Spellemannprisens nominasjoner. Jada, det finnes selvfølgelig enkelte unntak, men stort sett savner vi mange artister hver gang Spellemann presenterer sine nominasjoner innen kategoriene vi skriver mest om: rock, pop, country og indie.
Når der er sagt; sju av platene fra vår kåring av fjorårets tretti beste norske platene er nominert. Og det er jo ikke så verst. Men, ingen av våre topp tre plater nådde opp, og det synes vi er litt rart og en anelse dumt. Vårt varemerke er jo tross alt at vi er i besittelse av en utsøkt musikksmak svært mange misunner oss.
Og for ordens skyld, her er vår topp 3 liste:
1. Øyvind Holm – «After The Bees»
2. The Hands Of Little Asphalt – «Half Empty»
3. Jørund Vålandsmyr & Menigheten – «hvite dager, mørke kvelder»
Men altså, vi aner jo ikke en gang om mange av våre egne favoritter har blitt påmeldt, som jo er første bud om man skal bli vurdert. Det kan jo godt tenkes at opptil flere artister ikke er spesielt interessert i å være med i en kåring som dette.
At man har valgt å fjerne prisen «Årets beste album» har vi lite sans for. Så her bør kanskje noen gå i tenkeboksen?
Det fineste med Spellemann er at man, i vrimmelen av utgivelser, får opp øynene for artister som hadde fortjent en anmeldelse eller to på Popklikk. Som for eksempel platene til Annie, Boy Pablo og Okay Kaya. Tre plater som i ettertid har sneket seg inn på vår reviderte liste som nå består av 35 plater.
35 plater som alle er representert med EN låt på denne👇fortreffelige spillelista. En spilleliste der vi har valgt ikke å rangerer platene.
God lytt og lykke til til alle de nominerte i kveldens prisutdeling.
Foto: Spellemannprisens hjemmeside.