RETROKICK : SARA ISAKSSON & REBECKA TØRNQVIST SINGS STEELY DAN – «FIRE IN THE HOLE» ( album, 2006)
Den fineste Steely Dan plata er underlig nok – ikke med Walter Becker og Donald Fagen. «Fire in the Hole» er et album med 12 Steely Dan sanger – framført av Rebecka Tørnqvist og Sara Isaksson. Albumet ble gitt i 2006 da kompaktdisken fremdeles var et dominerende format. Så vidt jeg vet er albumet ikke tilgjengelig på vinyl eller gjennom strømmetjenestene. Kanskje disse ordene kan bidra noe til å endre på akkurat det?
Jeg leste en gang at verken Tørnqvist eller Isaksson i særlig grad kjente disse sangene før de begynte prosjektet. Hvem vet? For det er en særlig friskhet over denne innspillingen. Det er som om den fanger det eksakte øyeblikket – der de svenske jentene beveger seg inn i sangene – og åpner dem opp fra innsiden. Det er noe uventet som skjer. Rett og slett noe magisk. Slik musikk KAN være.
Her er sanger fra alle Steely Dan skivene fram til og med «Gaucho». Rebecka Tørnqvists stemme – jeg tror i hvert fall det er henne – er litt dypere og hun virker noe eldre i uttrykket enn Sara. De deler på hoved–vokalen. I koringene følger de hverandre med understemmer og overstemmer, men ofte høres også det spontant friere – øyeblikkets musikk. Arrangementene er sjeldent sparsommelige og sjeldent velfungerende. Litt gitar av og til, en basstromme et sted, en saksofon og en obo et annet sted. Men aller mest er dette klangen av to stemmer, analoge pianoer av ulik størrelse og beskaffenhet – og lyden av selve rommet der dette fant sted.
Det som jeg liker så godt på «Fire in the Hole» er at sangene til Becker og Fagen kler av seg selv. Her er ingen hi-fi ambisjoner eller tendensen til perfeksjonistisk studiobroderi. Det er som å høre sangene på nytt – akkurat slik de er – i seg selv og av seg selv. Jeg forelsker meg i «Gauchos» piano–akkorder – der de de klatrer i fjellveggen, henger over store juv før de løses opp. Og ikke minst; jeg får tak i tekstene. Donald Fagenstilsynelatende introverte beskhet var også et teppe som skjulte ordene. I Tørnqvist og Isakssons tolkninger inviterer sangene deg inn – til ny forståelse av noe som du trodde var ferdig utforsket.
Foto: Platecover