Plateanmeldelse: The Late Great – «Temporary Love Songs» (album)
Tonen er satt etter femten sekunder av åpningssporet «Sundown Surrender»: skimrende gitarer, pianodriv og Tor Thomassens vokal: “To the sundown we surrender / passing the wine / we were searching in a trashcan for love…” The Late Greats andre album er en tour de force i mid-tempo folkrock med beina godt plantet i americana og heartland-rock. Sett på denne og kjør gjennom skogen, over vidda eller langs vannet og du får en fin tur, garantert!
Flertallet av de elleve låtene på «Temporary Love Songs» følger denne veien. Det er melodiøs og engasjert rock preget av driv og energi. Vokalist og låtskriver Thomassen serverer tekster om kjærlighetens og livets irrganger, levert med stødighet og urokkelig tro på sangens viktighet.
En klassisk rockeartist som Neil Young, Bob Dylans 70-tallsperiode og Bruce Springsteen, er nærliggende referanser. Av nyere artister tenker jeg på The Soundtrack of Our Lives, Madrugada og Liverpool-legenden Michael Head kjent fra blant annet Pale Fountains, Shack og diverse prosjekter under eget navn.
Lydmessig er pianoet helt sentralt i «Temporary Love Songs». I «Another Trap» er det et herlig pianospor som sparker det hele i gang og gjentas gjennom låta. En smittende melodi som raskt fester seg i den musikalske hjernebarken. Tempoet tas et par hakk ned i «You Can Have Your Cake & Swallow The Moon». En ballade? Kanskje ikke, men her viser Thomassen virkelig fram vokalferdighetene før gitarsoloen driver låta mot slutten.
«Cherry On Top» er hitmateriale rett og slett, en fengende låt om livets oppturer og nedturer, nok en gang med dette smittende pianoet (og orgelet) som ligger under og gir lydbildet litt mer dybde.
Platas andre halvdel (eller b-siden for de av oss som lytter til vinyl) er anelsen mer variert. «Carol» er en storslått rockelåt, med «Neil Young-gitarer», bjeller og store trommer: «Oh Carol catch me / catch me as I fall / god, pick me up / don’t let me beg and crawl».
Folk-delen av rocken er framtredende på den mer akustiske “Just Like Saro Jane”, mens «If Not Forever Girl» og «Follow You Blind» er litt seigere og skurrete sanger som skiller seg noe fra de mer polerte pop-rockerne som preger plata mest. «All You Got» sender virkelig tankene i retning av førsteplata til The Soundtrack of Our Lives, den er energisk, vokaldrevet og viser et band i festhumør.
«Temporary Love Songs» er en fin plate, kanskje en anelse ensformig, men formelen fungerer så absolutt og lysten til å spille den en gang til når «Reservoir of Memories» ebber ut, den er til stede!
La meg til slutt slå et slag for det fysiske formatet. Vinylutgaven er en forseggjort gatefold med «klipp-og-lim» innercover. Verdt å ha i platesamlingen hvis man har en slik lidenskap.