Popklikk kliner til og anmelder to relativt ferske plater vi liker svært godt, og som vi har hørt veldig mye på i løpet av de siste ukene.
Martin Courtney: «Magic Sign» (album, 2022)
Martin Courtney har gjennom en årrekke skapt magiske øyeblikk som frontfigur i New Jersey bandet Real Estate. Noe han selvfølgelig fortsetter med på sitt andre soloalbum, « Magic Sign», et album fylt med deilige poplåter i skjæringspunktet powerpop, softpop og country. En musikalsk treenighet Popklikk-redaksjonen setter ualminnelig stor pris på. Omgitt av et lydbilde fylt med jingle-janglete gitarer, keyboard/synth, pedal steel, strykere og Mellotron, renner godlåtene ut en etter en. Det er neppe et dårlig tips å anta at platehylla til Courtney består av opptil flere plater av av band som The Byrds, The Teenage Fanclub og Nada Surf. Courtney er en låtskriver med en ekstrem teft når det gjelder å lage melodiøse og slitesterke låter. Anført av hans lune og slentrende stemme, beveger låtene seg uanstrengt avgårde på en bølge av varme og nostalgi både tekst-og melodimessig. Etter den fantastiske åpningslåta, «Corncob», dukker det ene musikalske høydepunktet etter det andre opp til overflaten. (EAA)
Pete Yorn: «HAWAII» (album, 2022)
Popklikk hørte mye på de to første Pete Yorn-platene, og da spesielt debuten, «musicforthemorningafter» fra 2001, der to av hans beste låter, «Life On a Chair» og Strange Condition», med rette fikk mye oppmerksomhet. For noen uker siden slapp han sitt niende album, «Hawaii», et album bestående av 10 låter som slipper lytteren inn i tilbakelent og svalt musikals univers der særlig kassegitarer, tettsittende og presis tromming og bassing, keyboard og Yorns behagelige stemme dytter låtene framover. På flere av låtene, som «Elisabeth Taylor» og «Blood», går tankene til The Cures vidunderlige univers, andre ganger, som på «Further» og «Fred & Wilma», dukker John Ritter og Josh Rouse opp i horisonten. Alle låtene på «HAWAII» har selvinnsikt og mye og by på, men foruten de foran nevnte nevnte låten, tilbringer Popklikk for tiden mye tid sammen med den melodiøse og følsomme balladen «Ransom». (EAA)