Velspilt, melodiøst og energisk

CD742BB6-7BCC-4693-A8F4-8A75AA836EE1Plateanmeldelse: Seatbelts – «A World Inbetween» (album, 2022)

Liverpool-bandet Seatbelts består av James Madden, Ryan Murphy, Abigail Woods og Alex Quinn. De to førstnevnte med en fortid i det nydelige indiebandet Hooton Tennis Club, kjent for knall-låter som «Jasper», «Kathleen Sat on the Arm of her Favourite Chair» og «Kat-Anne Bellis».

Fire år etter at Seatbelts så dagens lys, er debutskiva endelig her. Et usedvanlig velspilt, melodiøst og energisk album som sender tankene i retning av 80-talls helter som The Go-Betweens, The Smiths, Orange Juice, The Triffids, The Saints og Talking Heads.

Selvom det er mange gitarer i sikte plata gjennom, er «A World Inbetween» først og fremst fylt med musikk der de gode melodiene styrer showet. Spesielt den første delen av skiva er en fryd for øret, men alle låtene er så innbydende de fortjener å bli hørt om og om igjen.

Akkurat hvordan «A World Inbetween» dukket opp på min musikalske radar er noe usikkert – plata har dessverre fått alt for liten oppmerksomhet – men jeg tror det skyldes at jeg hørte bandets andre singel, «Spanish Songs», som ble sluppet på EP’ en «Edwyn» i 2019. En utrolig sjarmerende låt som sjangler ut i natten ledsaget av el-gitarer, en messingblåser og noen spanske gloser.

Platas mest umiddelbare låt er muligens «Another Passing Day, drevet framover av handclaps og velsmurte gitarriff, men det er som sagt mye å velge mellom. Som for eksempel åpningssporet «Citylines» og «Black Spring». Sistnevnte hadde passet godt inn på samtlige plater The Triffids og The Go-Betweens slapp på 80-tallet.

Det er også rom for variasjon, noe både «Song For Vonnegut» og «Hey, Hey Tiger» er deilige eksempler på. To låter som tillater seg å bevege seg rundt i litt andre musikalske landskap enn resten av bønsjen.

Produksjonen er enkel, men forseggjort. Lydbildet, som er fylt opp med deilige gitariff og effektiv bruk av synth/keyboard, er på en og samme tid både tidsriktig og tilbakeskuende. Plata er spilt inn i Helmsdale, Skottland med Popklikk- favoritten Edwyn Collins (Orange Juice) og i Parr St Studios, Liverpool med Chris Taylor.

Foruten å stå godt på egne ben, klarer Seatbelts, sammen med band som Rolling Blackouts Coastal Fever, The Coral, The Goon Sax og Ducks Ltd., å gjenskape noe av den samme magien flere av de ovennevnte bandene tryllet fram på 80-og 90-tallet. Musikalsk magi som fikk kameratene mine og meg til å sitte klistra foran platespilleren i flere timer før vi tredde oss inn i de sorte dressjakkene våre og ruslet ned til Sardine’s og lykkelandet.

 

Espen A. Amundsen
Espen A. Amundsen

Idéhistoriker og tidligere musikkredaktør i ABC Nyheter.

Artikler: 1742