En av ukens mest populære nettvideoer selger seg selv billig. Det passer oss fint.
Den tyske mobiloperatøren T-Mobile har stor suksess denne uken med sin innsats for sosiale medier. Filmen i seg selv er meningsløs, utover at den er skapt for å deles med flest mulig. Men noen ganger er det alt som skal til.
Flash mob-videoer har som genre blitt henfalt til eventmarkedsføring etter den første bølgen med amatørvideoer ga seg. Videoen fleste norske nettbrukere kjenner til er fjorårets Michael Jackson-tribute i downtown Stockholm. Flash mob’en symboliserer det ultra-sammenkoblede livet der alt kan bli til en fest. Den neste ansamingen av folk er bare en tweet eller statusoppdatering unna. Problemet til flash mob-videoer er at du skal ha en temmelig god grunn til å gidde å sette sammen en. I tillegg er det alt for få popikoner som dør.
Reklamefilmen til T-Mobile ble sendt samtidig på alle digitale flater som lot seg selge i Storbritannia. Det inkluderte 86 digitale TV-kanaler. Filmen følger opp fjorårets gruppedansing på Liverpool Street Station, vist 24 mill ganger. Årets versjon har på mindre enn to uker fått over 2,5 mill visninger. Folk trenger massedans.