Musikal fra en travel flyplass

En av ukens mest populære nettvideoer selger seg selv billig. Det passer oss fint.


Den tyske mobiloperatøren T-Mobile har stor suksess denne uken med sin innsats for sosiale medier. Filmen i seg selv er meningsløs, utover at den er skapt for å deles med flest mulig. Men noen ganger er det alt som skal til.

Flash mob-videoer har som genre blitt henfalt til eventmarkedsføring etter den første bølgen med amatørvideoer ga seg. Videoen fleste norske nettbrukere kjenner til er fjorårets Michael Jackson-tribute i downtown Stockholm. Flash mob’en symboliserer det ultra-sammenkoblede livet der alt kan bli til en fest. Den neste ansamingen av folk er bare en tweet eller statusoppdatering unna. Problemet til flash mob-videoer er at du skal ha en temmelig god grunn til å gidde å sette sammen en. I tillegg er det alt for få popikoner som dør.

Reklamefilmen til T-Mobile ble sendt samtidig på alle digitale flater som lot seg selge i Storbritannia. Det inkluderte 86 digitale TV-kanaler. Filmen følger opp fjorårets gruppedansing på Liverpool Street Station, vist 24 mill ganger. Årets versjon har på mindre enn to uker fått over 2,5 mill visninger. Folk trenger massedans.

Martin H. Andresen
Martin H. Andresen

Martin Henrik Andresen er bidragsyter på popklikk og skriver mest om reklame, PR og om hvordan teknologi påvirker oss.

Artikler: 25