Mobilselskapenes lille førjulsgave

I dag kom VG+ til norske nettbrett. Den legges ut til fri bruk. VG gratis er kanskje godt nytt for leserene, men aller best for mobiloperatørene.

http://www.youtube.com/watch?v=nYjCALXzKDE
VG+ sin nettbrettsatsning er et lite stykke norsk pressehistorie. Dette er den første norske spesialtilpassede medieutgivelsen. Ambisjonene er å kapre norske lesere med det beste innholdet og peneste presentasjonen. Når lesermassen er stor nok har de en betalingsmodell klar. Så langt ser resultatet riktig bra ut.

Lesere kan enn så lenge glede seg over gratis innhold fra et av Norges største medier, men det er ennå bedre nytt for iPad-selgerne. Produktlanseringen skapte ikke de ville tilstandene noen kanskje håpet og salget har så langt gått rolig for seg.

Leverandørene trenger innhold de kan markedsføre overfor norske kjøpere. Det gir flere grunner til å kjøpe og man kan komme seg bort fra å selge teknologien og over til innhold. Det hjelper kjøpegruppen som vurderer brett, men ikke egentlig vet hva de skal bruke det til. Brettet markedsføres av mobiloperatørene Telenor og NetCom som årets store julegave. Kanskje selgerne vil få rett i sin sak likevel?

Martin H. Andresen
Martin H. Andresen

Martin Henrik Andresen er bidragsyter på popklikk og skriver mest om reklame, PR og om hvordan teknologi påvirker oss.

Artikler: 25