«DAG»=Norges beste musikkprogram

Foruten å digge tv-serien og dramakomedien «DAG» med Atle Antonsen i hovedrollen, har Popklikk-redaksjonen konkludert med at «DAG» for øyeblikket er Norges desidert beste musikkprogram. Musikkvalgene i serien har nemlig opp til flere ganger vært dagens snakkis i Popklikks rustikke lokaler på Grünerløkka.

Redaksjonen kan ikke huske siste gang musikkvalg, dramaturgi og skuespillerprestasjoner så til de grader har omfavnet hverandre. Lydverket? Særlig! Kjøp heller «DAG» på dvd om du vil oppleve skikkelig musikk. Popklikk har snakket med mannen bak serien, Øystein Karlsen.

 

– Er Popklikk-redaksjonen helt på jordet når den hevder at «DAG» er en symbiose av Twin Peaks, Friedrich Nietzsche og Monty Python?

– Det er en eller to Nietzsche-sitater inne i der, men i enda større grad Kierkegaard og Schopenhauer. Python ligger vel i bakhodet av all humor som er laget siden de kom, men først og fremst har vi bare forsøkt å lage noe vi vil se på TV selv.

– Etter Popklikks mening er «DAG» Norges beste musikkprogram. Hvordan plukket man ut musikken og hva var tanken bak?

– Man takker! Judee Sill, Mary Gauthier og Justin Townes Earle lå i manuset mens vi skrev. De andre låtene har jeg hovedsakelig plukket underveis i klippeprosessen når vi har sett hvilke følelser scenen innehar eller trenger å forsterkes med for å gi mest mulig emosjonell bunn.

Les også: Årets beste musikk

– Hva er grunnen til at dere har valgt ut så mye svensk musikk?

– Det er todelt, økonomisk og det faktum at jeg er vokst opp i Halden og det er bortimot hele oppveksten min. TV2 har en avtale med Universal som gjør det rimelig og rettighetsforhandlingsmessig lett å bruke nordisk musikk. Og vi hadde bare tid og råd til å kjøpe et visst antall låter på utsiden av det. Dermed falt det ofte ned på svensk musikk som ofte har den melankolske siden svært intakt uten at det virket som å overfortelle i forhold til historien man akkurat hadde sett på skjermen. Man skal ha laget en emosjonelt jævlig tom scene om den ikke vokser hundre prosent når man legger på Thåström.

Les også: Årets ti beste plater – Tom Skjeklesæther

 

– Litt nerdete kanskje, men hvem var det som bestemte at Eldkvarns «Huvudet högt» skulle være med?

– Jeg må krype til korset å innrømme at jeg faktisk oppdaget Eldkvarn på alvor først i fjor så backloggen deres lå temmelig lett tilgjengelig i hue. En forelder er død, det går opp for Dag at det er endelig og stemmen til Plura gjør det sårt uten at det blir å holde opp «føl nå» plakaten.

– Er det lov å håpe på en cd-utgivelse med de beste låtene fra «DAG»?

– Vi spurte faktisk Universal, men de mente det ikke var noen penger i det. Svært gjerne for oss om noen vil ta tak i det. Jeg vet noen har oppdaterte Spotify-lister på Facebook som man kan laste ned.

– Du har tidligere uttalt at utgangspunktet for «DAG» var følgende innstilling: «Fuck you! Vi vet best!». Kan du utdype dette for Popklikks lesere?

– Tja…fuck you er en veldig bra innstilling for å få ting gjort. Vi skrev en annen serie der Dag var en av bikarakterene, regissøren som skulle gjøre den andre serien mente at karakteren DAG ikke var troverdig. Derfor gikk vi hjem og skrev ti episoder om ham. Den serien ble solgt, den andre ligger i en skuff.

– Hvilke tre låter hører Dag Refsnes på for tiden?

– Han hører på Warren Zevons «Splendid Isolation», Mary Gauthiers «Mama here, Mama gone og Gillian Welch’ «Revelator». Dag har som du ser lagt opp til en partyjul.

– Hvilke tre plater mener Øystein Karlsen er tidenes beste akkurat i dag?

– Og der plukket jeg frem Pez-dispenseren også … tar to med en rødvin til når jeg tenker meg om, og snart har jeg glemt spørsmålet slik at jeg ikke blir liggende våken og tenke på det i natt.

– Når dukker «Dag» opp på skjermen igjen?

– Høsten 2011. Vi er ferdig med førsteversjon av manus til sesong to og starter opptak første april.

Her er noen av låtene som dukket opp i sesong 1 av «Dag»:

16 Horsepower: «Brimstone Rock»

Thåström: «Men bara om min älskade väntar»

Willie Nile: «Poor Boy»

Vidar Busk And His True Believers: «She’s A Babe»

Hellacopters: «Soul Seller»

Monica Zetterlund: «Trubbel»

Gluecifer: «I got War»

Mary Gauthier: «Mercy Now»

de Lillos: «Kokken Tor»

Coffinshakers: «Back from the Grave»

Tres Generationes: «Love Me»

Turboneger: «I Got Erection»

Justin Town Earle: «I Got My Fathers Eyes»

Lars Winnerbäck: «Ingens soldat»

Mary Gauthier: «I Drink»

Navigators: «I Don’t Care»

Judee Sill: «Jesus Was a Crossmaker»

Frank Skovrand: «Vuggesang»

Violent Femmes: «Black Girls»

Morten Milde: «Danny Boy»

Thåström: «Fan, fan, fan»

Eldkvarn: «Huvudet högt

Lars Winnerbäck featr. Miss Li: «Om du lämnar mej nu»

Entomed: «Night Of The Vampire»

Lill Lindfors: Du är den ende»

Jokke & Valentinerne: «Sitter på en bombe»

Violent Femmes: «Add It Up»

Terrifieds: «Out Of My League»

Espen A. Amundsen
Espen A. Amundsen

Idéhistoriker og tidligere musikkredaktør i ABC Nyheter.

Artikler: 1738