De lager ikke slik dramatisk reality-TV lenger: En motorsyklist ruser inn i studio for å kreve de to øltønnene som forfatteren skylder motorsykkelgjengen.
Den sigarettrøykende skribenten, som synes ganske brydd av det hele, slipper knapt til med en forsvarstale før programlederen bryter av fordi sendetiden har løpt fra dem.
I mellomtiden har TV-publikum ledd godt av historier om konemishandling, en hevngjerrig bikkje, samt at forfatteren fikk juling for å ha blandet seg inn i den private sfære.
Nå skal det sies at det lages heller ikke slike forfattere lenger.
Hunter S. Thompson ble kjent for gonzo-journalistikken på 70-tallet, hvor reporteren selv er en sentral del av artikkelen. Det skjer gjerne i form av en bortimot manisk subjektivitet som ikke alltid holder seg strengt til fakta. Thompson skrev en artikkel med tittelen «The Kentucky Derby is Decadent and Depraved» i 1970. Den satte standarden for det meste av det han produserte i ettertid. Artikkelen brøt med alle datidens konvensjoner om objektiv og faktabasert journalistikk.
Thompson jobbet i over 30 år som reporter for Rolling Stone Magazine, uten å skrive en eneste musikkartikkel (dog med svært mange referanser). På organisasjonskartet var han satt opp som Sjef for Nasjonale Virksomheter.
Noen av de mest kjente bøkene («Fear and Loathing in Las Vegas» og «Fear and Loathing on the Campaign Trail ’72») kom som et resultat av artikkelserier i Rolling Stone. De beskrev en alternativ kultur fra 60-tallet, med peace, love, drugs and rock’n’ roll, som var i ferd med å spore helt av.
Før han ble en kjendis, hadde Thompson touchet innom diverse jobber. Men det var med boken «Hell’s Angels: The Strange and Terrible Saga of the Outlaw Motorcycle Gangs» (1966/67) han fikk et skikkelig gjennombrudd. USAs eldste magasin, The Nation, ønsket en artikkel som tok for seg motorsykkelgjengens virksomhet i California.
Etter publisering i mai 1965, stod boktilbudene i kø. Den til da ukjente journalisten tilbragte ett år sammen med organisasjonen for å komme på innsiden. Bruddet kom på en fest. Det var både som et utslag av Thompsons innblanding i det banden betraktet som et privat anliggende mellom gjengmedlemmet Junkie George, hans kone og deres hund, men også fordi de følte at Thompson utnyttet dem kommersielt.
Derfor ble Hells Angels-medlemmet Skip Workman sendt i TV-studio for å kreve det som var deres rettmessige flytende alkoholandel, samt fortelle gjengens versjon av hendelsesforløpene. Historien forteller også at sykkelprodusent Harley-Davidson, som til å begynne med hadde slått seg til ro med den tette assosiasjonen, fikk et litt annet syn på Hells Angels etter at boken ble publisert.
Blant det lattermilde publikumet skimtes protestsangeren Joan Baez. TV-innslaget fra den canadiske kringkasteren CBC Television finnes på YouTube og kan sees her: