Ukens låt #43

I vår spalte «Ukens låt» velger Popklikk seg ut en perle fra de siste 70 år med pophistorie. Formålet er å velge ut sanger litt utenom allfarvei slik at våre mange lesere kanskje kan oppdage noen nye favoritter. Nederst i saken finner du en spillelista der låtene blir lagt inn etterhvert som de dukker opp her.

Ukens låt #43: Wayne County & The Electric Chairs – «Max’s Kansas City» (1978)

På midten av 1970-tallet dukket den svært fargerike artisten Wayne County (Wayne Rogers, født 1947) opp på opptil flere scenen i New York, deriblant «Max’s Kansas City» og CBGB.  Fra det samme musikalske slektstreet som Lou Reed, The New York Dolls, Iggy Pop og The Ramones, dukket County; først som Wayne County & The Backstreet Boys og deretter Wayne County &The Electric Chairs, opp med musikk som kan beskrives som glam-punk utstyrt med særdeles friske tekster. Noe låttitler som «Fuck Off», «Toilet Love» og «Mean Motha Fucking Man» er tre utsøkte eksempler på. 

Countys sceneopptredener var såpass utfordrende, kraftfulle og uforutsigbare at de vekket oppmerksomhet. At County regnes som en av de første åpne trans-artistene, må også nevnes i denne konteksten, noe som igjen resulterte i at hun etter hver byttet artistnavn til Jayne County. Hennes selvbiografi fra 1995, «Man enough to be a woman», er både en svært underholdende og viktig dokumentasjon fra en artist som har stått godt plater på egne ben. 

En selvbiografi som blant annet belyser hennes relasjon til blant andre Andy Warhol, Patti Smith og David Bowie. At Countys musikk aldri nådde de store massene, kan nok i stor grad tilskrives at hun var mer opptatt enn andre av å stå beinhard på krava både med tanke på identitet og musikk.   Skal vi tro enkelte kilder hevder County at hennes «Queenage Baby er prototypen til Bowies «Rebel Rebel». Og kanskje har hun et poeng? 

Om jeg skal plukke ut en favorittlåt, står valget per nå mellom «Eddie & Sheena», «Fuck Off» og «Max’s Kansas City». At jeg velger sistnevte skyldes i stor grad den stilige teksten teksten, og at tankene umiddelbart flyr til punkpionerer som Lou Reed, The New York Dolls og The Stooges. 

Ps! Funfact: Jools Holland (Squeeze, Later with Jools Holland) første innspilling som studiomusiker fant sted i 1976 da han bidro med keyboard på Wayne County & The Electric Chairs’ låt, «Fuck Off». 


Espen A. Amundsen
Espen A. Amundsen

Idéhistoriker og tidligere musikkredaktør i ABC Nyheter.

Artikler: 1777